پیش شرط آزادسازی قیمت‌ها چیست؟

محمد غرضی در یادداشتی نوشت: اگر آقای رئیسی بتواند قیمت‌ها را تثبیت کند کمکی به فقرا و دهک‌های پایین دارد، در غیر این صورت هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد و پرداخت یارانه حتی اگر یارانه نقدی را بیش از ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند نیز راهگشا نخواهد بود

. برای حذف یارانه‌های کالاهای اساسی و دیگر کالاها ابتدا باید چند کار ضروری را انجام داد.

در ابتدا باید قیمت دلار در بازار آزاد و بانک مرکزی یکسان شود و به یک قیمت واحد رسید تا دلار به یک وضعیت ثابت برسد و هر روز دچار نوسان قیمت نشود.

نکته دوم و ضروری این است که باید چاپ پول پشتوانه داشته باشد و این پشتوانه یا دلاری است یا طلا. چرا که چاپ پول بدون پشتوانه تنها نتیجه‌ای که خواهد داشت، تورم است. در غیر این صورت تورم افسارگسیخته‌ای بر کشور حاکم خواهد شد.

از طرفی دیگر با این دو مقدمه باید حتما مابه‌التفاوت قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی با دلار آزاد به دست مردم برسد و فواید آن شامل حال مردم شود.

اگر این سه شرط با هم پیش برود دولت می‌تواند اجازه چاپ اسکناس بیشتر را بدهد در غیر این صورت هر اقدامی منجر به تورم بسیار بالا می‌شود و این اقدامات دولت هیچ گونه نتیجه‌ای نخواهد داشت و مهم‌تر از همه جریان رانت خواری ادامه پیدا می‌کند و قیمت‌ها تثبیت پیدا نمی‌کند.

دولت سیزدهم با شعار تامین رفاه برای مردم بر سر کار آمده است و اگر آقای رئیسی بتواند قیمت‌ها را تثبیت کند کمکی به فقرا و دهک‌های پایین دارد، در غیر این صورت هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد و پرداخت یارانه حتی اگر یارانه نقدی را بیش از ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند نیز راهگشا نخواهد بود و بهبودی در اوضاع اقتصادی رخ نخواهد داد.

در چنین شرایطی در نهایت قاعده‌ جامعه متضرر می‌شوند چرا که ثروتمندان اوضاع خوبی دارند و به منابع قدرت و ثروت وصل هستند و تغییری در زندگی آنها ایجاد نمی‌شود.

این نکته بسیار ضروری است که اولین شرط آزادسازی قیمت‌ها این است که نرخ ارز یکسان شود و دولت به جای این که به رانت‌خواران تجاری، دلار دهد این امکانات را در اختیار مردم قرار دهد تا در اقتصاد کشور و در تولید رقابت ایجاد شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.