سوریه: توطئه آمریکا را ناکام می‌گذاریم

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) گزارش داد، وزارت امور خارجه سوریه امروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: کمک به گروه‌های تروریستی در شمال شرق و شمال غرب سوریه از سوی ایالات متحده آمریکا و ابزارهای غربی آن چیزی است که منجر به نابودی پتانسیل‌های اقتصادی سوریه و غارت ثروت آن از پنبه، نفت، گندم و آثار باستانی شده است.

  وزارت خارجه سوریه اقدامات قهری یک جانبه را عامل تخریب زیرساخت‌ها در سوریه دانست و تاکید کرد: ادعای مندرج در بیانیه دولت آمریکا مبنی بر اعطای مجوز برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در شمال شرق و شمال غرب سوریه و ادعای خزانه‌داری آمریکا در این خصوص، چیزی جز ادامه این رویکرد مخرب نیست که با تعهدات بین المللی ایالات متحده در مبارزه با تروریسم و ​​تعهد به وحدت سرزمین و مردم سوریه در تضاد است.

در این بیانیه تاکید شده است که سوریه مصمم است این توطئه جدید و همه نیروهای پشت آن را شکست دهد.

ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد اجازه سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌هایی از مناطق شمال سوریه که کنترل آن در دست دولت نیست، صادر کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور یک مجوز عمومی اعلام کرد که فعالیت‌های اقتصادی در چندین بخش از جمله کشاورزی، ساخت و ساز، امور مالی و خدمات بهداشتی در مناطق مذکور مشمول تحریم نخواهد بود.

«ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه که در نشست ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در شهر مراکش در مغرب حضور یافته بود، گفت که واشنگتن مجوز سرمایه‌گذاری در شمال شرق سوریه که به طور عمده تحت کنترل کردهای سوریه قرار دارد را صادر خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، او مدعی شد که هدف از این کار کمک به بازسازی مناطقی است که پیش از این در اشغال تروریست‌های داعش قرار داشت و واشنگتن قصد دارد تا چند روز دیگر مجوز عمومی سرمایه‌گذاری در این مناطق را صادر کند.

معاون وزیرخارجه آمریکا همچنین گفت که این کشور در سال میلادی گذشته در مجموع ۴۵ میلیون دلار در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد هزینه کرده و قصد دارد ۳۵۰ میلیون یگر برای آن‌چه تثبیت اوضاع در شمال شرق سوریه خواند، جمع‌آوری کند. او گفت که ایالات متحده آمریکا به دنبال جمع‌آوری مبلغ مشابهی نیز برای عراق است.

با این وجود، یک دیپلمات و چند مقام دیگر آمریکایی به رویترز گفتند که این مجوز صرفا در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و بازسازی است و بخش نفت را در بر نمی‌گیرد.

این دیپلمات گفت که آنکارا شبه نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) را یک گروه تروریستی می‌داند، اما با مجوز مذکور مخالفتی ندارد، زیرا این مجوز هم سرمایه‌گذاری در منطقه تحت کنترل نیروهای SDF و هم در منطقه تحت کنترل گروه‌های تحت حمایت ترکیه را پوشش می‌دهد.

دولت سوریه بارها اعلام کرده است که هرگونه فعالیت نظامی و اقتصادی آمریکا در خاک این کشور غیر قانونی و اشغالگری است و آمریکا همزمان با حضور نظامی در حال سرقت منابع طبیعی و نفت و محصولات کشاورزی سوریه است. در این خصوص بارها گزارش‌هایی از انتقال حجم گسترده‌ای از محصولات کشاورزی و غلات و همچنین دهها تانکر سوخت از سوریه به عراق به دست ارتش آمریکا منتشر شده است.

اعلام معافیت تحریمی برای شمال شرق سوریه پس از آن است که واشنگتن تحریمی موسوم به «قانون سزار» را در تاریخ ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۹۸ در دوره ریاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین این کشور علیه سوریه تصویب کرد. این تحریم‌ها پس از سه سال کش‌وقوس میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به تصویب کنگره آمریکا رسید و از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی وارد فاز اجرایی شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.