علت بازداشت انریکه مورا پس از بازگشت از ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: به نظر می‌رسد بازداشت موقت «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین در جریان بازگشت از تهران در فرودگاه «فرانکفورت» آلمان جنبه امنیتی داشته است.

حسن بهشتی‌پور در ارتباط با بازداشت موقت مورا در روز جمعه و گرفتن پاسپورت و موبایل وی توسط پلیس آلمان پس از بازگشت از تهران و رایزنی‌های چند روزه‌ای که با مقامات ایران در ارتباط با مذاکرات وین داشت، تصریح کرد: طبق اخبار منتشر شده ایشان و دو نفر از همراهانش در فرودگاه فرانکفورت بازداشت شده‌اند، موبایل و پاسپورت آنها گرفته شده و بعد از ۴۰ دقیقه آزاد شده‌اند.

وی با بیان این‌که درطول  ۴۰ دقیقه این امکان وجود داشته که مقامات امنیتی آلمان، اطلاعات موبایل این سه نفر به خصوص آقای مورا را تخلیه کنند، اظهار کرد: ممکن است که آقای مورا مقداری اطلاعات در ارتباط با گفت‌وگوهای انجام شده در تهران در موبایل شخصی خود داشته و مقامات امنیتی آلمان علاقه‌مند بودند که زودتر از زمان مشخصی که آقای مورا در مورد این مذاکرات به اتحادیه اروپا گزارش می‌دهد به نتیجه مذاکرات و مباحث مطرح شده دست پیدا کنند.

بهشتی پور ادامه داد: به نظر می رسد که آنها می‌خواستند از محتوای مذاکرات اطلاع پیدا کنند و تصور بر این داشتند که در موبایل این افراد اطلاعاتی از مذاکرات روزهای گذشته در تهران وجود داشته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که سه نفری که در فرودگاه فرانکفورت بازداشت شده‌اند افراد شناخته‌ شده‌ای هستند که با پاسپورت سیاسی و زیر پوشش اتحادیه اروپا سفر کرده‌اند، افزود:  به نظر می رسد حتی اگر مشکلی پیش آمده بود لزومی به اخذ موبایل آنها نبود و برای چک کردن، گرفتن پاسپورت آنها کافی بود.

بهشتی پور با اشاره به توضیحات ارائه شده از سوی مقامات آلمان در ارتباط با این موضوع از جمله مطرح شدن مشکل الکترونیکی و یا تغییرات مکرر زمان پرواز آنها افزود: مقامات آلمان گفته‌اند به این سه نفر علت بازداشت‌شان گفته شد و من تصور بر این دارم که این موضوع براساس یک نگاه امنیتی و جهت تخلیه اطلاعات موبایل آنها شکل گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.