کوثری: بهتر بود، اطلاع رسانی یارانه ای دولت زودتر شروع می شد

اقتصاد باید شفاف و روشن شود ، قیمت‌ها باید در تمامی فروشگاه‌های کوچک و بزرگ شفاف اعلام شود و هر کسی نتواند قیمت‌گذاری شخصی انجام شود.

حذف ارز ترجیحی، ناگهانی به مرجله اجرا رسید و موافقت ها و مخالفت هایی را برانگیخت ، هرچند، اغلب منتقدان هم باوجود پافشاری بر مواضع خود تاکید دارند ، اکنون، زمان مناسبی برای مخالف خوانی نیست و باید دولت را برای به ثمر رساندن کم هزینه طرح ، یاری کرد و ازجمله ، با یادآوری نواقص و کاستی های طرح پرداخت یارانه جدید ، از بار سنگین تامین معیشت مردم کاست .

محمد اسماعیل کوثری ، در زمره فعالان سیاسی است که از مدت ها قبل بر ضرورت اصلاح روند ارز ترجیحی تاکید داشت و معتقد بود این جراحی بزرگ باید انجام شود . او ، اینک نیز از اقدام دولت ، دفاع قاطع می کند و معتقد است : «کسانی که واقعا اعتراض دارند برای عدم واریز یارانه که راه اعتراض کردن برای آنها مشخص شده و از طرف دولت اعلام شده که چه اقدامی باید انجام دهند. عده‌ای دیگر که می‌خواهند شلوغ کنند و مسجد و پایگاه بسیج را می‌سوزانند، مشخص است این افراد عناد دارند. قانون باید این افراد را دستگیر کند و محکم با آنها برخورد کند و به هیچ وجه نباید در برابر آنها کوتاه آمد.»

 

در ادامه گفت‌وگو با سردار محمداسماعیل کوثری ، نماینده تهران در مجلس یازدهم را بخوانید:

 

 

پیش تر در گفت و گو با خبرآنلاین گفته بودید که حذف ارز ترجیحی به مردم فشاری وارد نخواهد کرد و اعتراضی مانند سال ۹۸ شکل نخواهد گرفت...

نمی‌توان شرایط امروز را با آبان سال ۹۸ مقایسه کرد و اصلا قابل قیاس نیست. عده‌ای به علت این که یارانه‌ها آنها واریز نشده، عده‌ای توجیه نشده‌اند و عده‌ای دیگر هستند که آنها را هر کاری کنی عناد دارند. زمانی که کار بزرگی انجام می‌شود یکسری می‌خواهند به عنوان مخالف ابزار وجود کنند ولی قطعا اکثریت مردم دیدند که دولت یارانه‌ها را واریز کرد و جا دارد باز مردم را توجیه کرد اما مردم متوجه شدند دولت صادق است. این موضوع اصلا با آبان قابل قیاس نیست. اطلاحات اقتصادی است که باید انجام شود. این کار را باید دولت‌های گذشته انجام می‌دادند اما این دولت صادقانه می‌گوید این کار را انجام می‌دهم. دولت‌های گذشته این کار را به سال آخر دوره خود موکول می‌کردند و اگر دولت به نفع خود عمل می‌کرد باید در سال سوم یا چهارم خود این اقدام را انجام می‌داد اما در سال اول اصلاح اقتصادی را انجام داده است و واقعا می‌خواهد به نتیجه مطلوب برسد تا از وضعیت اقتصاد نامطلوب به اقتصاد مطلوب برسیم.

 

هشدارهای زیادی در این مورد داده شده که یارانه نقدی باعث تورم شده است؟

اقتصاددانان مجلس و دولت این مسئله را در کمیسیون تلفیق بررسی کردند و در نهایت در صحن علنی مجلس که ما بودیم و توضیحاتی که داده شد، نتیجه این شد که ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در تبصره ۱۴ برای این موضوع قرار دادند تا دولت بتواند ریالی آن را در اختیار مردم قرار دهد. این اقدام دولت قانونی و کاملا مشخص است که دولت شروع کرده و مجلس از آن حمایت خواهدکرد.

 

در حال حاضر چرا برخی از مجلسی‌ها نشان می‌دهند که با تصمیمات دولت مخالف هستند؟

بالاخره این طرح زمانی که رای آورده تعدادی مخالف آن بودند و مخالفت عده‌ای کاملا حالت طبیعی است و غیرمنتظره نیست.

 

 

کوثری : بهتر بود ، اطلاع رسانی دولت زودتر شروع می شد

 

 

 

اطلاع رسانی دولت را تا چه اندازه موثر و کارآمد می‌دانید؟

اگر اطلاع رسانی دولت زودتر شروع می شد ، خیلی بهتر بود و در نهایت حالا که شروع کردند اثرات خوبی گذاشته و امیدواریم این مسائلی که به وجود آمده حل شود. هر اصلاحی با چنین مسائلی همراه است. انشاا.. دولت بتواند با توضیحاتی که نمایندگان دولت و وزرا داده‌اند عمل کنند که این اصلاح تبعات بسیاری کمی از خود نشان دهد.

 

دولت کاری انجام می‌دهد که ضرورت اقتصاد ماست و باید این اقدام انجام شود که مسائل قاچاق، رانت‌خواری با قیمت ۴۲۰۰ تومان و واردات اقلام ضروری از بین برود.

 

توصیه شما درباره نحوه ببرحورد با مردم معترض چیست؟

کسانی که واقعا ، معترض عدم واریز یارانه هستند ، راه اعتراض کردن برای آنها مشخص شده و از طرف دولت اعلام شده که چه اقدامی باید انجام دهند. عده‌ای دیگر که می‌خواهند شلوغ کنند و مسجد و پایگاه بسیج را می‌سوزانند، مشخص است این افراد عناد دارند. قانون باید این افراد را دستگیر کند و محکم با آنها برخورد کند و به هیچ وجه نباید برابر آنها کوتاه آمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.