اعدام‌های اخیر عربستان زیر سر کیست؟

« فواد ابراهیم » از شخصیت های مخالف نظام آل سعود در شبه جزیره عربستان معتقد است که اعدام‌های اخیر در این کشور با چراغ سبز آمریکا انجام شده است.

پایگاه اطلاع رسانی « جنبش آزادی و تغییر » وابسته به مخالفان نظام آل سعود امروز ( یکشنبه ) به نقل از « فواد ابراهیم » نوشت: نسبت به اعدام ها در عربستان از سوی دولت آمریکا « خشنودی خاموش » وجود دارد.

وی در توئیتی در حساب کاربری خود در «توئیتر» افزود: در سال‌های گذشته، دولت آمریکا یا یکی از بازوهای آن ( کشورهای دیگر اروپایی یا منطقه‌ای همپیمان با آمریکا)، نگرانی خود را در مورد نقض حقوق بشر در کشور قتل و نفرت ( عربستان ) ابراز می‌کرد اما اکنون حتی همین موضع بسیار بسیار ابتدایی دیگر روی میز نیست یا از بین رفته است.

او گفت: عجیب نیست که اعدام ها در عربستان سعودی با رضایت خاموش انجام می شود.

این پایگاه اطلاع رسانی اضافه کرد که نظام آل سعود اعدام دیروز ( شنبه ) با اعدام دو زندانی شیعه به نام‌های « محمد خضر هاشم العوامی » و « حسین آل بو عبدالله » در استان قطیف مرتکب جنایت جدیدی شد.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی « جنبش آزادی و تغییر » عربستان با اعدام این دو نفر تعداد اعدام‌ شدگان در استان قطیف توسط آل سعود از ابتدای سال ۲۰۲۲ به ۴۳ نفر رسید که برخی از آنها کودک و کارگر بودند.

وزارت کشور عربستان این دو نفر را به اتهام های از جمله همکاری با گروه‌های تروریستی، ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور، داشتن سلاح، مهمات و « آر. پی. جی » به قصد اخلال در امنیت کشور متهم کرده است .

یک فعال توئیتری اهل قطیف گفت که مقامات عربستان پس از اعدام حسین آل بوعبدالله و محمد خضر العوامی دو فعال سیاسی و زندانیان فکر و اندیشه عربستان، پیکر آنان را در مکان نامشخصی دفن کردند.

وزارت کشور عربستان اسفندماه گذشته هم از اجرای حکم اعدام ۸۱ نفر به اتهامات واهی «داشتن افکار نادرست، عقاید انحرافی، همکاری اطلاعاتی با داعش، القاعده و انصارالله یمن و اقدام علیه امنیت عمومی و ایجاد شورش و هرج و مرج» خبر داد و که بیش از ۴۰ نفر از آنها شیعه بودند.

دولت عربستان هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند.

مردم شرق عربستان در طول سال‌های اخیر بارها در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم سعودی و کشتار ده‌ها معترض در شهرهای العوامیه و قطیف تظاهرات کرده‌اند، اما هر بار با سرکوب شدید نظامیان آل‌سعود مواجه شدند.

شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه عربستان یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور محسوب می‌شد که در سال ۱۳۹۴ به اتهام انتقاد از آل‌سعود و اقدام علیه امنیت ملی این کشور اعدام شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.