تاثیر تحریم‌ها علیه روسیه بر روند ساخت اولین نیروگاه اتمی ترکیه

تحریم‌های سنگین بر روسیه بابت جنگ با اوکراین، ادامه تجهیز و تکمیل نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه را با مشکل مواجه ساخته است.

تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه به دلیل جنگ با اوکراین، نگرانی‌های جدیدی را در مورد اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه که توسط شرکت دولتی «روس اتم» ساخته می‌شود، ایجاد کرده است.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «الجزیره» «آکویو» اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه در سواحل مدیترانه در نزدیکی «مرسین» قرار است سال آینده آغاز به کار کند، اما تحریم‌های بالقوه در تامین مالی و تجهیزات کشورهای ثالث، این پروژه ۲۰ میلیارد دلاری را تهدید می‌کند.

شرکت روسی روس اتم، تاکنون از تحریم‌ها فرار کرده، اما گزارش شده که این گزینه توسط ایالات متحده مورد بحث قرار گرفته است. بانک‌هایی مانند «اسبر بانک»، بزرگترین موسسه مالی روسیه و حامی اصلی  این نیروگاه هسته‌ای ضربه خورده اند.

هدف آکویو این است که با راه اندازی چهار رآکتور ۱۲۰۰ مگاواتی، ۱۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را تامین کند. به گفته سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای ترکیه، این پروژه به طور کامل توسط سرمایه روسیه تامین می‌شود.

تحریم‌های احتمالی علیه روس اتم همچنین می‌تواند بر جریان ارسال تجهیزات به آکویو تأثیر گذارد و تامین‌کنندگان را از ارائه تجهیزات، فناوری و خدمات صنعت انرژی منع کند.

اینک مقامات ترکیه و روسیه درباره مشکلات احتمالی، از جمله تامین مالی و تامین تجهیزات از کشورهای ثالث به گفت‌وگو کرده اند.

این در حالی است که چندی قبل برخی منابع خبری نوشتند که ترکیه درصدد اتمی شدن است و امید چندانی به ترکیه نمی‌رود که به تعهدات خود در قبال معاهدات پایبند باشد.

دکتر «موریتز کوت» متخصص سلاح‌های اتمی و محقق در «موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی دانشگاه هامبورگ» گفت، امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما به نظر می‌رسد که ترکیه در جستجوی آن است. وی همچنین افزود که سلاح‌های اتمی وضعیت امنیتی را آرام نمی‌کند البته ترکیه را تقویت خواهند کرد. بمب اتمی تضمین کننده جایگاهی در خط مقدم ژئوپلیتیک است و ایده ای که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه  آن را  بسیار دوست دارد.

 رئیس جمهور ترکیه  پیشتر گفته بود که آنکارا به سرعت آماده ساخت دو نیروگاه هسته‌ای دیگر خواهد شد و این دو نیروگاه هسته‌ای  پس از «آکویو» در استان «مرسین» ساخته می‌شوند.

رئیس جمهور ترکیه گفت، ما در حال انجام مطالعات خود با توجه به نیازهای رو به رشد انرژی هستیم. وی گفت: «ما قصد داریم اولین واحد نیروگاه هسته ای آکویو (NPP) را در سال ۲۰۲۳ راه اندازی کنیم.پس از نیروگاه هسته‌ای آکویو، ما به سرعت آماده ساخت نیروگاه‌های دوم و سوم خواهیم شد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.