اردوغان تاکید کرد: با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو موافقت نمی‌کنم

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر مخالفت صریح خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو اعلام کرد.

رئیس جمهور ترکیه دوشنبه شب به وقت تهران بار دیگر مخالفت خود را با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو اعلام کرد.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت که آنکارا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو موافقت نمی‌کند.

وی تاکید کرد که هیچ یک از این دو کشور نگرش روشنی نسبت به تروریسم ندارند. اردوغان گفت: «وزرای خارجه سوئد و فنلاند نباید برای متقاعد کردن ترکیه برای موافقت با پیشنهادهای ناتو به ترکیه بیایند.»

خبرگزاری «آناتولی» نیز نوشت، اردوغان گفته است، کشورهایی که در حال حاضر علیه ترکیه تحریم وضع می‌کنند، به عضویت شان در ناتو که یک سازمان امنیتی است، رضایت نمی‌دهیم.

رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود که ترکیه روند پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را دنبال می‌کند و نگاه مثبت به آن ندارد.

رسانه‌ها روز دوشنبه از سفر هیات دیپلماتیک سوئد به آنکارا برای جلب نظر ترکیه جهت پیوستن استکهلم  به ناتو خبر دادند. وزیر خارجه سوئد روز دوشنبه در این زمینه گفت: «این هیات دیپلماتیک به زودی برای بررسی درخواست ناتو عازم آنکارا خواهد شد.»

حزب حاکم سوسیال دموکرات سوئد روز یکشنبه تصمیم خود را برای درخواست عضویت در ناتو اعلام کرد و در عین حال خاطرنشان کرد که سوئد در صورت تایید، با استقرار تسلیحات اتمی و پایگاه‌های نظامی در خاک خود مخالفت خواهد کرد.

«ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد گفته است که پیوستن به ناتو تاثیر مثبتی بر امنیت کشور و مردم سوئد خواهد داشت. روز یکشنبه فنلاند نیز به طور رسمی تصمیم گرفت به ناتو بپیوندد.

وزرای امور خارجه ۳۰ کشور عضو ناتو در حال برگزاری مذاکرات دو روزه (شنبه-یکشنبه) در «برلین» هستند که تمرکز آن بر درخواست عضویت دو کشور شمال اروپا است و درخواست رسمی آن‌ها برای پیوستن به ناتو ظرف چند روز آینده انتظار می‌رود.

گفته می‌شود که بسیاری از کشورهای عضو ناتو در نشست برلین از فنلاند و سوئد حمایت و بر لزوم تصویب سریع پیشنهادهای عضویت آن‌ها که معمولاً تا یک سال طول می‌کشد، تاکید کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.