روسیه اتمام حجت کرد/ سوئد به ناتو بپیوندد، اقدام نظامی می‌کنیم

بعد از استقبال کشورهای اتحادیه اروپا از تصمیم سوئد برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، مسکو نسبت به «خسارت قابل توجهی» که در پیوستن سوئد به ناتو وجود دارد، هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «ورود سوئد به ناتو، صدمات قابل توجهی به امنیت اروپای شمالی و در کل قاره اروپا وارد می‌کند. فدراسیون روسیه مجبور خواهد شد اقدامات تلافی‌جویانه اعم از نظامی-فنی و غیره را انجام دهد تا تهدیدات علیه امنیت ملی خود را متوقف کند».

مسکو توضیح داد: «در این رابطه موارد زیادی به شرایط خاص ادغام سوئد در اتحاد آتلانتیک شمالی بستگی دارد، از جمله چشم انداز استقرار سیستم‌های تسلیحاتی ضربتی این بلوک نظامی در خاک سوئد».

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که چنین تصمیمی از سوی مقامات پادشاهی سوئد، باعث افزایش سطح امنیت در منطقه نخواهد شد.

همچنین در اکوایران ببینید : تعطیلی شبانه تهران با گرد و خاک همسایگان

این بیانیه در پایان می‌افزاید: «در هر صورت، عضویت در ناتو سطح امنیت سوئد را افزایش نمی‌دهد، اگر تنها به این دلیل که باشد که دیگر هیچکسی این کشور را تهدید نخواهد کرد. اما قطعا منجر به از دست دادن حاکمیت در تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی خواهد شد. ما به نوبه خود متقاعد شده‌ایم که چنین چیزی انتخاب سیاستمدارانی که امروز در سوئد در قدرت هستند و منافع بلندمدت مردم سوئد را برآورده نخواهد کرد».

وزارت امور خارجه روسیه همچنین در بیانیه دیگری گفت تلاش‌های کشورهای غربی به سردمداری آمریکا برای دور کردن مسکو از فعالیت‌های بین‌المللی، باعث تشدید بحران خواهد شد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، این وزارتخانه در واکنش به اظهارات وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ اعلام کرد: «تلاش برای دور کردن روسیه از کانال‌های بلندمدت همکاری بین‌المللی، تنها بحران اقتصادی و غذایی را تشدید می‌کند».

در این بیانیه آمده است:‌ «ما مجدداً متذکر می‌شویم که تلاش‌ها برای دور کردن روسیه از نظر اقتصادی، مالی و لجستیکی از کانال‌های مستقر درازمدت همکاری بین‌المللی، تنها بحران اقتصادی و غذایی را تشدید می‌کند، منجر به تکه تکه شدن تجارت جهانی می‌شود و مانع از بهبود اقتصاد جهانی از امواج بی وقفه ویروس کرونا، تورم گسترده و تنش سیاست‌های پولی توسط کشورهای توسعه یافته می‌شود.

مسکو تصریح کرد: «کاهش بیشتر هیجان تحریم‌های ضد روسیه تحت هیچ شرایطی به عاملی تثبیت کننده یا محرک برای اقتصاد جهانی تبدیل نخواهد شد.کشورهای گروه ۷، در بیانیه خود تناقض دارند. از یک طرف ریاکارانه ادعا می شود که تحریم‌ها علیه روسیه تاثیری بر صادرات مواد غذایی ضروری به کشورهای در حال توسعه ندارد و از سوی دیگر تاکید می‌شود که غرب به افزایش فشار تحریم‌ها ادامه خواهد داد تا روسیه را منزوی کند».

پیش از این نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با ابراز نگرانی از تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، گفت گسترش این ائتلاف نظامی، کمکی به امنیت قاره اروپا نمی‌کند. (جزئیات بیشتر)

عصر یکشنبه حزب حاکم سوسیال دموکرات سوئد اعلام کرد که این کشور به طور رسمی تصمیم گرفته که برای عضویت در ناتو درخواست بدهد. چند ساعت پیش از آن نیز رئیس‌جمهور و دولت فنلاند اعلام کردند که این کشور قصد دارد برای عضویت در ناتو درخواست دهد تا راه را برای گسترش ائتلاف نظامی ۳۰ کشور غربی در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و در میانه هشدارهای مسکو، هموار کند.

طرح‌ها و تصمیماتی که هشدارها و واکنش‌های روسیه را در پی داشته است. پس از اعلام این تصمیمات، رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی شورای فدراسیون روسیه از تقویت خطوط مرزی با فنلاند خبر داد. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، حدود هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.