واردات گوشی آیفون ممنوع شد؟

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه ممنوعیت واردات آیفون هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است، گفت: در کارتابل واردکنندگان در سامانه جامع تجارت، آیفون در گروه ۲۷ کالایی قرار گرفته است.

محمد رضا عالیان در مورد ممنوعیت واردات گوشی های آیفون، اظهار کرد: هنوز به صورت رسمی ممنوعیت واردات گوشی های آیفون اعلام نشده و ابلاغیه صادر نشده است، بلکه در کارتابل شرکت های واردکننده در سامانه جامع تجارت، اطلاعیه ای مبنی بر قرار گرفتن آیفون در گروه ۲۷ کالایی که مربوط به گروه کالاهای لوکس می شود، منتشر شده است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی افزود: نکته ای که متولیان فراموش کرده اند این است که واردات گوشی های پرچمدار تعرفه ۵ درصدی داشت که به ۱۲ درصد افزایش یافت و قرار بود ما به التفاوت ۷ درصدی در صندوق حمایت از تولید موبایل نگه داری شود، عملا با ممنوعیت واردات صندوق حمایت از تولید موبایل هم بی معنی می شود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر باید در مورد خدمات پس از فروش آیفون هایی که تاکنون آمده هم فکری شود؛ خدمات پس از فروش در ایران ۱۸ ماهه است، بنابراین آیفونی که دیروز فروخته شده تا ۱۸ ماه باید گارانتی داشته باشد، وقتی واردات ممنوع شود، شرکت از کجا قطعات این گوشی را تهیه کند و خدمات پس از فروش ارائه دهد.

عالیان به بازار موبایل هم اشاره کرد و گفت: ممنوعیت هر وسیله ای تاثیرات منفی بر بازار می گذارد و منجر به این میش ود که کالاهای دیگر ارزی کاذب پیدا کنند و از ارزش واقعی خود دور شوند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار کرد: همچنین مصرف کنندگان آیفون نیز به سمت استفاده از گوش های پرچم دار سایر برندها می روند و به این ترتیب صرفه جویی ارزی خاصی هم رخ نمی دهد زیرا حجم واردات این قبیل گوشی ها افزایش می یابد. از سویی دیگر نیز به قاچاق دامن زده می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.