جزئیات توافق طالبان و امارات برای راه اندازی فرودگاه های افغانستان

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، معاون دفتر سیاسی طالبان امروز در بیانیه ای اعلام کرد دولت موقت طالبان توافقنامه ای در خصوص راه اندازی فرودگاه های افغانستان پس از ماه ها مذاکره با کشورهای امارات، ترکیه و قطر در نهایت با امارات متحده عربی امضا می کند.

«ملا عبدالله غنی برادر» معاون سیاسی طالبان با انتشار بیانیه ای در حساب کاربری توئیتر خود و سپس در مصاحبه با خبرنگاران در کابل گفت دولت توافقنامه راه اندازی فرودگاه ها را در نهایت با امارات متحده عربی تجدید می کند.  

هنوز کاملا مشخص نیست آیا توافق جدید فراتر از توافق پیشین است و آیا مسئله امنیت فرودگاه نیز در آن لحاظ شده است یا خیر. این موضوع بسیار مهمی برای طالبان است که دهه ها در برابر سربازان آمریکایی و ناتو جنگیدند و گفتند خواستار بازگشت نیروهای بین المللی به کشورشان نیستند.  

وزارت امور خارجه امارات متحده هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است.

یک منبع آگاه در مذاکرات اعلام کرد، مذاکرات با قطر به این دلیل به نتیجه نرسید که شرایط دوحه برای همکاری حضور نیروهای امنیتی اش در فرودگاه های افغانستان بود.

 از آنجا که امارات متحده عربی و قطر سال هاست روابط خوبی با یکدیگر ندارند به دنبال رقابت برای نفوذ در منطقه می باشند.

قطر و ترکیه پیش از این تیم های فنی خود را به شکل موقت برای راه اندازی فرودگاه ها و برقراری امنیت پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت سال گذشته به افغانستان فرستاده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.