درخواست برجامی مهم فرانسه از طرفین مذاکرات

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین در بیانیه‌ای نوشت: فرانسه نیز مانند شرکای خود نمی‌پذیرد که ایران به ظرفیت هسته‌ای نظامی دست بیابد. ما از تمامی طرفین[مذاکرات] می‌خواهیم رویکردی مسئولانه اتخاذ کرده و فورا تصمیمات لازم برای به نتیجه رسیدن این توافق را بگیرند.

وزارت امور خارجه فرانسه ادامه داد: اشتباهی جدی و خطرناک خواهد بود که فکر کنیم[توافق هسته‌ای] به طور نامحدود روی میز می‌ماند، در حالی که پیش‌رفت این برنامه هسته‌ای‌[ایران] که با سرعت پایداری تداوم دارد، خطر محرومیت از مزایای [توافق] در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را در بر دارد.

به گزارش ایسنا، اظهارات وزارت امور خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در آوریل ۲۰۲۱، مدتی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، آغاز شد در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های  تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در یکی کنفرانس خبری در این باره گفت: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به خواسته‌های منطقی و اصولی ایران و متنی هستیم که ایران و ۱+۴ در مورد آن توافق کرده‌اند. فکر می‌کنیم واشنگتن می‌داند که باید چه کاری کند که توافق در دسترس‌تر از آن چیزی که امروز است قرار گیرد. در مسیر درستی حرکت شده و ابتکارات خوبی هم بر روی میز است. فکر می‌کنیم یک تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود می‌توانیم پرونده این مذاکرات را ببندیم.

درخواست برجامی فرانسه از طرفین مذاکره

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.