جزییات پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان

حسین امیرعبداللهیان در اجلاس داووس ادامه داد: ما رابطه دیپلماتیک خود را حتی در اقدام متقابل با عربستان قطع نکردیم و این عربستان بود که در آغاز دوره پادشاهی ملک سلمان به دلایل مختلف تصمیم احساسی گرفت و قطع رابطه دیپلماتیک با ایران اعلام کرد. ما همیشه درها را بازگذاشتیم که هر زمان ریاض مایل بود روابط طبیعی خود را برگرداند از آن استفاده کند. در مذاکرات اخیر و دور جدید پیشرفت‌های خوبی را داشتیم و حتی توافق کردیم در آینده نزدیک در سطح مقاماتی از وزارت خارجه یا وزرای خارجه دیدئاری در کشور ثالث یا مکان مورد توافق داشته باشیم پیشرفت‌ها کم است ولی خوب بوده اگر عربستان کند عمل نکند می‌توانیم با سرعت وضعیت روابط در مسیر طبیعی خودش قرار بگیردو از بازگشت روابط به حالت طبیعی استقبال می‌کنیم و امیدواریم مشارکت همه کشورهای منطقه کمک کند به امنیت بیشتر منطقه و توسعه و ثبات هر چه بیشتر این منطقه ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک کمک کند.

فرید زکریا از امیرعبداللهیان پرسید آیا می‌توانید با عربستان درباره پایان جنگ در یمن توافق کنید؟ که وی پاسخ داد: درباره تحولات یمن همیشه طرف مثبت بودیم. همه طرف‌ةای یمنی باید در آینده یمن نقش داشته باشند نه یک گروه و جریان خاص. انصارالله و متحدان در یمن توانستند در مقابل جنگ بایستند و هم امن ترین مناطق این مناطق است. شروع جنگ یمن را یک اشتباه خواندیم و معتقدیم آتش بس باید استمرار یابد و محاصره یمن پایان یافته و همه طرف‌های یمنی دور یک میز بنشینند و درباره کشورشان تصمیم بگیرند. از استمرار آتش بس و پیشرفت در این زمینه‌ها استقبال می‌‌کنیم.

وی درباره ادعای صهیونیست‌ها در برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: متاسفانه صهیونیست‌ها در این موضوع دروغ پردازی‌ها می‌کنند و این سناریوی نخ نما شده و تکراری است. ۲۰ سال پیش نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی ادعا کرد ایران در کمتر از یک سال به بمب اتمی دست می‌یابد ۲۰ سال گذشت و ما بارها گفته‌ایم در سیاست خارجی ما بمب اتم جای ندارد. بارها آژانس بازدید و اعلام کرد که ایرانی‌ها به دنبال سلاح نیستند ولی این رژیم حرف تکراری خود را تکرار می‌کند. ما در برجام به نقطه‌ای رسیدیم کمه اگر طرف آمریکایی واقع بینانه تصمیم بگیرد توافق دردسترس است و رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد و چنین داستان سرایی‌ها را می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.