پیرو دستور معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر اعزام هیات کارشناسی به محل سانحه ساختمان متروپل آبادان، محمدرضا یزدی مشاور معاون اول رئیس‌جمهور، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی و توسعه امور شهری وزارت کشور به همراه تعدادی از اعضای هـیئت علمی مرکز تحقیقات و معاون مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی، چهارشنبه ۴ خرداد ماه از محل ساختمان تخریب شده موردنظر موسوم به برج‌های دوقلو متروپل در محله امیرکبیر (امیری) شهر آبادان بازدید کردند.

در این بازدید که بیش از ٦ ساعت به طول انجامید، نقطه نظرات رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان و شهر آبادان، معاونین اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان، نمایندگان معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان سازمان مدیریت بحران کشور، نمایندگان سازمان‌های مختلف امداد و نجات اعم از هلال احمر ج. ا.ا. ، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌های اهواز و تهران، سازمان اورژانس و خدمات درمانی استان خوزستان و آبادان و همچنین اداره مدیریت بحران شهرداری اهواز و آبادان طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، توصیه‌های کارشناسی اولیه برای ادامه عملیات آواربرداری با ملاحظات فنی و مهندسی با توجه به وضعیت ناپایدار سازه تخریب شده متروپل بر اساس مقدورات موجود در شهر آبادان ارائه و مقرر شد با دسترسی به نقشه‌های حداقلی فنی و سازه‌ای ساختمان مذکور، آسیب شناسی سانحه دلخراش برج های دوقلو متروپل با برگزاری جلسه فنی، کارشناسی و هم‌اندیشی، در محل شعبه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در شهر آبادان ادامه یابد.

حادثه فروریزش متروپل آبادان که تا این لحظه به کشته شدن ۱۸ تن و مصدومیت بسیاری افراد همراه شده انتقاداتی را متوجه وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی و شهرداری کرده است. کارشناسان معتقدند دستگاههای مذکور آنطور که باید و شاید به وظایف خود ذیل قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان عمل نکرده‌اند. صوری‌کاری برخی مهندسان در جریان  طراحی و نظارت و بی توجهی به مبحث ۲۲ مقررات ملی درخصوص نگهداری منجر به پایین بودن عمر مفید ساختمانها و فرسودگی زودهنگام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.