انگلیس به دنبال ایجاد نهادی موازی با اتحادیه اروپا

به نوشته اکونومیا، روز پنجشنبه قرار بود نشستی با حضور مقامات ارشد اروپایی با حضور «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین برگزار شود اما او در این جلسه حاضر نشد. کولبا چیز زیادی از دست نداد زیرا در این نشست حرف چندانی از جنگ در اوکراین زده نشد.

اکونومیا نوشت، عدم حضور کولبا و سکوت مقامات ارشد جریان اصلی سیاسی اروپا درباره تحولات اوکراین، عمق تنش میان کی‌یف و کشورهای اصلی اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد.

به نوشته این نشریه ایتالیایی، در این میان جانسون «سیستمی از اتحاد سیاسی، اقتصادی و نظامی» جایگزین اتحادیه اروپا را در سر دارد که اعضای آن به بروکسل بی‌اعتماد بوده و از عدم پاسخ کافی به حمله روسیه به اوکراین از سوی آلمان نیز ناراضی هستند.

این نشریه به نقل از افراد مطلع نوشت، جانسون از زمان سفر غافلگیر کننده به اوکراین این طرح را در نظر داشته و آن را با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در میان گذاشته است. «مدل مشترک‌المنافع اروپایی» جانسون، انگلیس را به عنوان رهبر و کشورهایی نظیر اوکراین، لهستان، استونی، لتونی، لیتوانی و به‌طور بالقوه ترکیه را به عنوان اعضا در نظر گرفته است.

اکونومیا می‌افزاید، از زمان حضور ناگهانی جانسون در اوکراین، گفت‌وگوها در این زمینه شروع شده و لندن تلاش کرده خود را به کی‌یف نزدیک‌تر کند. اتحاد مدنظر جانسون شامل کشورهای «دارای حساسیت بالا نسبت به حق حاکمیت، آزادی اقتصادی و قاطعیت در مواضع تند علیه مسکو» هستند.

این نشریه می‌نویسد، زلنسکی هنوز به وارد شدن در چنین اتحادی پاسخ مثبت نداده و منتظر نشست ماه آینده میلادی است که در آن قرار است ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا وضعیت «نامزدی» اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا را بررسی کنند اما به عقیده اکونومیا این نشست بروکسل آرزوی کی‌یف را برآورده نخواهد کرد در آن زمان، زلنسکی پیشنهاد جانسون را جدی خواهد گرفت.

اکونومیا افزود، انگلیس به اندازه اتحادیه اروپا ظرفیت اقتصادی برای حمایت از اوکراین نداشته و از سوی دیگر لهستان و کشورهای حوزه بالتیک نیز ممکن است حاضر نباشند روابط با بروکسل را به خطر اندازند. بنابراین احتمالاً قصد جانسون این است که با این اقدام یک «سود سیاسی» برده و کارت بیشتری در بازی با اتحادیه اروپا داشته باشد.

در حال حاضر انگلیس و اتحادیه اروپا با گذشت مدت زمانی طولانی از اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) همچنان بر سر یکی از بندهای آن موسوم به «پروتکل ایرلند شمالی» دچار اختلاف بوده و لندن تلاش دارد از کارت جدید خود برای فشار آوردن به اروپایی‌ها استفاده کند.

این نشریه ایتالیایی به نقل از «آریانا آنتزا» تحلیل‌گر موسسه مطالعات اقتصاد جهانی «کیل» می‌نویسد، تا همین حالا، انگلیس بیش از مجموع تمام کشورهای اتحادیه اروپا، به اوکراین کمک کرده است. بنابراین جنگ در اوکراین در حالی وارد ماه چهارم می‌شود که اولین شکاف‌های سیاسی را در میان اروپایی‌ها ایجاد می‌کند.

تحلیل اکونومیا درباره استفاده انگلیس از جنگ اوکراین برای فشار آوردن به اتحادیه اروپا در حالی منتشر شده که روز گذشته (پنجشنبه) لندن با مصالحه میان کی‌یف و مسکو مخالفت کرده است.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در نشست جهانی اقتصاد در «داووس» گفت: «نباید خشونت روسیه را با مماشات پاسخ داد. نباید اجازه دهیم درگیری در اوکراین طولانی و به طور فزاینده‌ای دردآور شود».

رسانه ایتالیایی: انگلیس در پی ایجاد نهاد موازی با اتحادیه اروپا به بهانه جنگ اوکراین است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.