ادعای چین درباره عامل حمله روسیه به اوکراین

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، لو در مصاحبه با یک شبکه رادیویی اروپایی گفت: «از دید چینی‌ها، علت [این جنگ] پنج حلقه گسترش ناتو به سمت شرق است. این اقدام تهدیدی امنیتی و نظامی برای روسیه است».

این دیپلمات چینی خطاب به غربی‌ها گفت: «نمی‌توانید از طریق ممنوع کردن اقدام تلافی‌جویانه یا دفاع از خود، امنیت کشوری را تهدید کرده یا سرکوب کنید».

او متذکر شد چین «شراکت راهبردی بسیار مستحکمی» با مسکو دارد اما پکن در قبال اوکراین با مسکو اتحادی ندارد و تحرکات چین و روسیه در واکنش به تحریکات آمریکا هستند.

وی با متهم کردن آمریکا به اتخاذ «راهبرد مهار روسیه و چین» توضیح داد: «در مورد مسئله تایوان، آمریکایی‌ها به شکل علنی اعلام کرده‌اند هدف راهبردی آن‌ها چین است. ما در مورد این جنگ‌طلبی‌ها بسیار نگران هستیم».

در همین ارتباط «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین روز دوشنبه در تماس ویدئویی با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفت: «باید تمام تلاش‌ها را به کار گرفت تا از تشدید تنش و گسترش درگیری‌های اوکراین که ممکن است به وضعیتی غیر قابل مدیریت تبدیل شود، جلوگیری شود».

شی همچنین با هشدار در این زمینه که «بحران اوکراین بار دیگر امنیت اروپا را در یک مقطع حیاتی قرار داده است»، بر حمایت چین از حل مسالمت‌آمیز این درگیری‌ها تأکید کرد.

مصاحبه سفیر چین در فرانسه پس از آن انجام شده است که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در یک سخنرانی ادعاها علیه چین را تکرار کرده و از راه‌ اندازی مرکزی برای هماهنگی مقابله با این کشور خبر داد.

چین: تهدیدات ناتو عامل حمله روسیه به اوکراین بود

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.