18 پهپاد اوکراینی توسط روسیه سرنگون شد

 «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه یک فروند بالگرد «Mi-۸» اوکراین را در منطقه «زاپروژیا» منهدم کردند و یک فروند موشک بالستیک «توچکا-یو» را در منطقه جمهوری خلق دونتسک رهگیری کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی تاس، وی گفت: «سامانه‌های پدافند هوایی روسیه یک بالگرد Mi-۸ اوکراینی را در نزدیکی روستای اورخوو در منطقه زاپروژیا سرنگون کردند».

به گفته کوناشنکوف، یک موشک بالستیک اوکراینی توچکا-یو در منطقه سواتوو در جمهوری خلق لوهانسک رهگیری شد و هفت راکت‌انداز چندگانه اسمرچ در مناطق شهرک‌های سوخایا کامنکا در منطقه خارکیف و گلایا پرستان در منطقه خرسون سرنگون شد.

به گفته این ژنرال روس، همچنین پدافند هوایی فدراسیون روسیه در طول روز، ۱۸ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را بر فراز مناطق شهرک‌های ژوتنوه، پیتومنیک، لوزووا، لیپتسی، ولوخوف یار، گلوبوکوی، استرلچیا، پتریوسکه، میخائیلوفکا، موسپانوو، گذرگاه های کوچک منطقه خارکیف، جمهوری خلق پروومایسک لوهانسک، ووزنسنسک و منطقه میکلایف سرنگون کرد.

وی گفت: «از جمله یک هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی اوکراینی بیرقدار تی بی در نزدیکی شهرک پوکروفکا در منطقه میکلایف سرنگون شد».

کوناشنکوف ادامه داد: «نیروهای هوافضای روسیه دو هواپیمای سوخو-۲۵ نیروی هوایی اوکراین را در مناطق خرسون و خارکیف در یک روز سرنگون کردند».

وی در این خصوص توضیح دادک «هواپیماهای جنگنده، دو فروند سوخو-۲۵ نیروی هوایی اوکراین را در هوا بر فراز شهرک‌های زاگرادوفکا در منطقه خرسون و بارونکویه در منطقه خارکیف سرنگون کردند».

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین در ادامه در خصوص عملیات روز گذشته نیروهای مسلح روس در اوکراین گفت که هوانوردی نیروهای هوافضای روسیه، شش مرکز فرماندهی، چهار انبار مهمات و دو باتری راکت‌انداز چندگانه گراد را در یک روز هدف قرار داد و بیش از ۲۶۰ ملی‌گرای اوکراینی را نیز کشت.

کوناشنکوف در این خصوص توضیح داد: «هواپیمایی عملیاتی- تاکتیکی و ارتش در یک روز شش مرکز فرماندهی، یک مرکز ارتباطات، چهار انبار مهمات، دو باطری راکت‌انداز چندگانه گراد و همچنین ۵۰ منطقه تمرکز نیروی انسانی و تجهیزات نظامی اوکراینی را در یک روز مورد هدف قرار داد. در نتیجه حملات هوایی بیش از ۲۶۰ ملی‌گرا کشته شدند».

در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین آمده است: « توپخانه ها و نیروهای راکتی روسیه به بیش از ۶۰۰ منطقه تجمع نیروهای مسلح اوکراین و بیش از ۴۰ واحد توپخانه و خمپاره حمله کردند».

کوناشنکوف در این خصوص گفت: «نیروهای موشکی و توپخانه، ۵۷ مرکز فرماندهی، ۶۱۸ منطقه تمرکز نیروی انسانی و تجهیزات نظامی، ۴۲ واحد توپخانه و خمپاره اوکراینی، دو باطری سامانه راکت‌انداز چندگانه گراد را هدف قرار دادند».

نماینده وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای هوافضای روسیه با موشک‌های دقیق، مقر فرماندهی تیپ ۳۰ مکانیزه نیروهای مسلح اوکراین و پایگاه فرماندهی تیپ دفاع سرزمینی را منهدم کردند.

به گفته نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه، پنج مرکز فرماندهی و دیده بانی، ۱۷ منطقه تجمع نیروی انسانی و تجهیزات نظامی اوکراینی نیز مورد اصابت قرار گرفته است. چهار انبار مهمات نیز در منطقه نیرکووو، باخموت و میرونوفکا جمهوری خلق دونتسک منهدم شد.

کوناشنکوف در خصوص سه ماه عملیات نظامی ویژه روسیه توضیح داد: «از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، نیروهای مسلح روسیه ۱۸۲ هواپیما، ۱۰۴۵ هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)، ۳۲۹۷ خودروی زرهی نیروهای مسلح اوکراین و همچنین ۴۴۴ موشک انداز چندگانه را منهدم کرده اند».

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص توضیح داد:‌«در مجموع از آغاز عملیات ویژه نظامی تاکنون موارد زیر منهدم شده است: ۱۸۲ فروند هواپیما، ۱۲۸ بالگرد، ۱۰۴۵ هواپیمای بدون سرنشین، ۳۲۴ سامانه موشکی ضدهوایی، ۳۲۹۷ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی رزمی، ۴۴۴ موشک انداز چندگانه، ۱۷۱۴ قبضه توپ و خمپاره صحرایی و همچنین ۳۲۴۵ دستگاه خودروی ویژه نظامی.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی ویژه در اوکراین را آغاز کرد و هدف از این عملیات را نازی زدایی و خلع سلاح کی‌یف اعلام کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.