اردوغان از قلیچداراوغلو شکایت کرد

براساس گزارشی، رجب طیب اردوغان نسبت به ثبت شکایت قضایی علیه رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه موسوم به مردم جمهوریخواه اقدام کرده است. اردوغان از طرف قلیچداراوغلو به برنامه‌ریزی برای فرار از ترکیه در صورت باخت در انتخابات سال آینده میلادی کشورش متهم شده بود.

پایگاه خبری دیکن نیوز گزارش داد، شکایت مذکور از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به ادعاهای مطرح شده از سوی «کمال قلیچداراوغلو» رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوریخواه این کشور طی چند روز قبل مطرح شده است.

قلیچداراوغلو ادعا کرده بود که این رهبر ترکیه و حلقه سیاسی نزدیک به وی در قالب یک برنامه برای فرار از ترکیه با هدف فرار از پیگرد قضایی در صورت از دست دادن دولت در انتخابات آتی، مشغول انتقال دادن "مبالغ هنگفتی پول به خارج " با هدف استفاده از آنها در شرکت‌های صوری هستند.

بر اساس گزارش این پایگاه خبری، در شکایت مذکور عنوان شده است، رهبر ترکیه به دنبال گرفتن یک غرامت یک میلیون لیری (۶۱۶۰۰ دلاری)‌ از بابت اتهام "طرح ادعای غلط به عنوان حمله به حقوق شخصی رئیس جمهور ترکیه" است.

قلیچداراوغلو این ادعا را در زمان یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به قانونگذاران حزبش در پارلمان طی روز سه‌شنبه گذشته و همچنین رشته توئیت‌هایی که بعد از آن منتشر کرد، مطرح کرد.

رهبر حزب مردم جمهوریخواه ترکیه در توئیتر نوشت: مجموعا یک میلیارد لیر (۶۱.۴ میلیون دلار) از سوی بنیادهای غیر دولتی TÜRGEV و Ensar که به نزدیک بودن به حزب حاکم عدالت و توسعه متعلق به اردوغان مشهور  هستند، به یک بنیاد مشترکشان منتقل شده است.

این بنیادها در بیانیه‌ای مشترک در پاسخ به این ادعاها گفتند که آنها بنیاد موسوم به TÜRKEN را در آمریکا از طریق شهروند ترکیه‌ای ساکن آنجا ایجاد کرده‌اند و این ادعاها را به عنوان "افترازنی" رد کردند.

قلیچداراوغلو در ادامه ادعا کرد که این بنیاد تحت پوشش ارائه بورسیه به دانشجویان مشغول تحصیل در آمریکا فعالیت داشته اما به ارسال پول‌های نقد ۱۰ میلیون دلاری و ۲۰ میلیون دلاری به یک شهروند آمریکایی پرداخته است.

آنکارا بعدا با رد این ادعاها اعلام داشت که رویه‌های قضایی علیه قلیچداراوغلو را به خاطر حمله به دفتر ریاست جمهوری ترکیه و تلاش برای اشاعه اغتشاش داخلی به سبب گوش کردن به "پروپاگاندای دشمنان ترکیه" به جریان می‌اندازد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.