اردوغان: حمله ترکیه به شمال سوریه اجتناب ناپذیر است

به گزارش شبکه "تی آر تی" عربی، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه یکشنبه شب گفت که : همانگونه که همیشه می گویم، روزی آنها را [گروه پ. ک. ک و شاخه‌های آنها] را در شمال سوریه غافلگیر خواهیم کرد و باید این جنگ را انجام دهیم.

اردوغان که در بازگشت از سفر خود به جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران و درپاسخ به عملیات نظامی جدید و احتمالی ترکیه در شمال سوریه گفت: ما نمی توانیم کوچکترین حمله به ترکیه از شمال سوریه را بی‌پاسخ بگذاریم.

وی با اشاره به گروه‌های مخالف دولت آنکارا چون پ. ک. ک و شاخه‌های آن گفت: کانونی در شمال سوریه وجود دارد که گروهک‌های تروریستی معروف در آن متمرکز هستند.

اردوغان بدون اشاره به گروه خاصی تنها گفت: این گروهک‌ها در مناطقی از شمال شرق تا شمال غرب سوریه فعال هستند.

وی ابراز تاسف کرد که نیروهای ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به سرکردگی آمریکا همچنان به تامین سلاح، تجهیزات و مهمات این گروهک‌ها ادامه می دهند.

اردوغان خاطرنشان کرد: ایالات متحده هزاران کامیون مملو از سلاح و مهمات را برای گروهک‌های تروریستی  (ی پ گ؛ پ. ک. ک و پ ی. د) در کنار آموزش اعضای آنها، ارسال کرده است.

رییس جمهوری ترکیه تأکید کرد که کشورش نمی‌تواند این واقعیت‌ها را نادیده بگیرد و عملیات علیه گروهک تروریستی پ. ک. ک که شاخه های آن در شمال سوریه مسأله‌ای است که ترکیه آن را  از عملیات آنکارا در شمال عراق، فوری تر و مهم تر می داند.

اردوغان در پاسخ به این سوال که آیا در مورد عملیات نظامی احتمالی با ایالات متحده ارتباط برقرار کرده است یا خیر، گفت: اگر آمریکا آنچه که لازم است در مبارزه با تروریسم انجام ندهد، ما چه کاری خواهیم کرد؟ باید خود چاره‌ای بیندیشیم، چرا که شما نمی توانید با  کسب اجازه از کسی با تروریسم مبارزه کنید.

رییس جمهوری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد: به زودی اقدامات مربوط به بخش باقی مانده برای ایجاد مناطق امن در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه را آغاز خواهیم کرد.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.