رئیسی یک روز مثل شاه عباس با لباس مبدل در بازار بچرخد/ وضعیت از زمان جنگ ایران و عراق بدتر است

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ارائه «کالابرگ الکترونیکی» بعد از مرحله اول اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها با بیان این‌که ما یک تجربه خوبی از سهمیه‌بندی کالاها به واسطه دادن کالابرگ و یا کوپن از دوره دفاع مقدس و هشت سال جنگ ایران و عراق داریم، گفت: در آن دوره اگر آقای میرحسین موسوی کالاها را کوپنی نمی‌کرد یک قحطی بزرگ در کشور اتفاق می‌افتاد زیرا ما هنگامی که در حال جنگ هستیم درهای کشور بسته است و در محاصره سیاسی، اقتصادی و نظامی قرار داریم هیچ راهی وجود ندارد جز این‌که کالای موجود تولید داخل و منابعی که داریم را با دقت و بدون ریخت‌وپاش و اسراف تقسیم‌بندی و عادلانه بین دهک‌های جامعه توزیع کنیم که این کار به خوبی در زمان جنگ انجام شد، اما امروز انگار همه چیز رها شده و دولت‌ها اصلا توانایی مدیریتی ۳۰ سال قبل و دوران جنگ را ندارند.

دولت باید همان زمان که مذاکرات به نتیجه نرسید همه چیز را سهمیه‌بندی می‌کرد

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: دولت باید از همان ابتدایی که این مشکلات در کشور ظهور و بروز پیدا کرد علی‌الخصوص هنگامی که مذاکرات به نتیجه نرسید و باعث مشکلات صادرات و واردات شد، به سرعت به صورت الکترونیکی همه چیز را سهمیه‌بندی می‌کرد. فقط ۴ کالا نیست که یارانه‌اش را برداشته می‌شود،  هنگامی که شما قیمت یک کالا را در کشور واقعی می‌کنید و یک دفعه چندبرابر گران می‌شود آن روی هزاران قلم کالای دیگر اثر می‌گذارد. مانند زمانی که بنزین گران می‌شود و همه چیز گران می‌شود و هنگامی که برق و کرایه تاکسی را گران کنید روی تمام مسائل اقتصادی تاثیرگذار است در نتیجه دولت اشتباه کرد و فکر می‌کند این ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی که به مردم می‌دهند مشکلات‌شان را حل می‌کند صداوسیما هم که صبح تا شب مصاحبه پخش می‌کند مردم چقدر راضی هستند تازه هنگامی که خرید می‌کنند یک پولی هم ته جیب‌شان می‌ماند در صورتی که این‌ها همه عوام‌فریبی است.

رئیسی یک روز مثل شاه عباس با لباس مبدل در بازار بچرخد

وی ادامه داد: پیشنهادم این است آقای رئیسی یک روز مثل شاه عباس لباس مبدل تنش کند برود در بازار بچرخد و مشاهده کند چه اتفاقی افتاده و چه فاجعه‌ای در این چند هفته اخیر رخ داده است. امروز به بازار بروید خواهید دید مردم دیگر در بازار نیستند  و بازارها خلوت شده است زیرا قدرت خریدی ندارند. اتفاق بد بعدی این است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای چند هزار قلم کالا وجود دارد از انواع خوراکی و شوینده گرفته تا مابقی اقلام؛ تمام این کالاها در طول کمتر از یک ماه قیمت‌شان چند برابر شده است آن وقت ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان آقای رئیسی کجای مشکل را می‌خواهد حل کند پس مشکل با این مسائل حل نمی‌شود. حتی تعزیرات حکومتی را راه انداختن، بگیر و ببند کردن، درب مغازه‌ها را بستن و آدم‌ها را دستگیر کردن کاری از پیش نمی‌برد این‌ها تجربه شکست خورده زمان قبل از انقلاب است ما باید توزیع عادلانه کالا از تولید تا مصرف را داشته باشیم و این شبکه توزیع عادلانه فقط با کوپنی کردن اتفاق می‌افتد.

اینکه مردم را در صف‌های طولانی قرار دهیم نارضایتی اجتماعی ایجاد می‌کند

آیتی با اشاره به این‌که کوپنی کردن کالاها تماما باید الکترونیک باشد زیرا اگر کاغذی باشد مردم به صف‌ها کشیده می‌شوند؛ عنوان کرد: اینکه مردم را در صف‌های طولانی قرار دهیم نارضایتی اجتماعی ایجاد می‌کند. نباید مردم را به خیابان بکشانیم ما باید همه کالاها را سهمیه‌بندی کنیم نه اینکه ۴ کالا را سهمیه‌بندی کنیم و مابقی را آزاد بگذاریم، مردم باید یک کارت الکترونیک داشته باشند. دولت پول را به صورتی که قابل برداشت نباشد در آن بریزد یعنی فقط کارت خرید باشد. دولت هم نباید به این کار داشته باشد که مردم می‌خواهند با این کارت‌ها نان بخرند یا تخم‌مرغ شاید یکی دلش نمی‌خواهد نان بخرد می‌خواهد به جایش چیز دیگری بخرد.

انتقاد از طرح‌های پایلوت دولت برای نان و بنزین در زنجان و کیش

وی ادامه داد: اشتباه دیگر دولت این بود که دو طرح را به صورت پایلوت اجرایی کرد، یکی این‌که در زنجان طرحی را راه‌اندازی کرد که مردم با کارت‌های مخصوص نان بخرند که اگر این طرح موفق شد در کل کشور پیاده‌سازی شود، طرح دیگر درخصوص سهمیه‌بندی بنزین در جزیزه کیش بود. اینکه بیایند به جای یارانه، پول به افراد بدهند، اشتباه است. هم طرح سهمیه‌بندی نان زنجان و هم سهمیه‌بندی بنزین کیش هر دو طرح‌های غلطی هستند.

نهادهای  دولتی و غیردولتی از  انسجام، وحدت و هماهنگی برخوردار نیستند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که به راحتی می‌توان از روی کد ملی افراد برای‌شان کارت خرید کالا صادر کرد تا دولت یارانه را به این کارت واریز کند، عنوان کرد: حتی اگر دولت نمی‌خواهد یارانه واریز کند کارتی که می‌دهد باید قابل خرید از تمام فروشگاه‌های سطح کشور و برای تمام کالاها باشد که مردم نیاز دارند. به طور مثال شخصی شاید مشکل دارو داشته باشد می‌خواهد با آن کارت دارویش را تهیه کند. دیگری مشکل پوشاک دارد؛ همه مشکل خوراک ندارند.

وی افزود: امروز دولت از روی ۴ کالا ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را برداشته است بروید در بازار نگاه کنید مرغ و گوشت چه قیمتی پیدا کرده است؟ البته تنها این دو کالا نیست که گران شده بلکه تمام کالاها و خدمات گران شده‌اند.

آیتی خاطرنشان کرد: وضعیتی که امروز در کشور به وجود آمده است یک وضعیت غیرکارشناسی و هیجانی است که نشان می‌دهد نهادهای وابسته به دولت و برخی دستگاه‌های غیردولتی از  انسجام، وحدت و هماهنگی برخوردار نیستند. در حال حاضر بین دولت و مجلس هماهنگی لازم وجود ندارد که این عدم هماهنگی باعث شده است ما دچار التهاب، آشفتگی و پریشانی شویم که امکان دارد نارضایتی اجتماعی را به دنبال داشته باشد زیرا همه مشکلات ناشی از بحث‌های مدیریتی است. امروز دست‌اندکاران باید حداقل از گذشته یاد بگیرند. ۴۰ سال پیش در زمان جنگ، دولت آقای موسوی ۸ سال کشور را اداره کرد و نگذاشت قحطی شود تازه در آن زمان هیچ‌گاه نان کوپنی نشد حالا مشاهده می‌کنید بحث می‌شود که این کار صورت گیرد.

به راحتی می‌شود کارت خرید الکترونیک برای همه شهروندان صادر کرد

وی با تاکید بر این‌که امروز هم دیر نشده و اقتصاددانان و کارشناسان باید بنشینند و راهکار ارائه دهند، گفت: خوشبختانه سیستم‌ها الکترونیکی شده‌ در حال حاضر به راحتی می‌شود کارت خرید الکترونیک برای همه شهروندان صادر کرد و اجازه دهیم سهمیه‌بندی عادلانه شود. 

در حال حاضر وضعیت ما از زمان جنگ ایران و عراق بدتر است

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که امروز افکار عمومی مطرح می‌کند ما در شرایط جنگی قرار نداریم چرا باید کالاهای اساسی سهمیه‌بندی و کوپنی شود، عنوان کرد: اتفاقا ما صد در صد در وضعیت جنگی قرار داریم. در حال حاضر وضعیت ما از زمان جنگ ایران و عراق بدتر است. زیرا  در آن زمان اینگونه نبود که نتوانیم نفت بفروشیم و پول‌مان را مبادلانه نکنیم امروز سیستم پولی و بانکی، فروش، صادرات و واردات تا حدی فلج است. بسیاری از کشورها به خاطر تحریم‌های سنگینی که آمریکا و اروپا برای ما گذاشته‌اند، همکاری نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: برای سهمیه‌بندی دیر هم شده است باید هرچه زودتر به طور ضربتی دولت سهمیه‌بندی تمام کالاها را انجام دهد و احتیاجی هم نیست پول در کارت‌ها تزریق کند.

با ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان‌های آقای رئیسی هیچ مشکلی حل نمی‌شود

آیتی ادامه داد: با این ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان‌های آقای رئیسی هیچ مشکلی حل نمی‌شود و فقط تورم زیاد می‌شود شما هرچه به مردم پول دستی بدهید تورم بیشتر می‌شود. باید کارت خرید به مردم داده شود و بر اساس کد ملی شبکه مصرف را درست کنند و توزیع تا مصرفِ عادلانه را به وجود بیاورند آن زمان به همه دهک‌های جامعه همه چیز خواهد رسید.

دولت میرحسین موسوی مردم را به شهروندان درجه یک و دو تقسیم نکرد

وی یادآور شد: یکی از کارهای بامزده و خنده‌داری که دولت کرده این است که به ۹ دهک می‌خواهد یارانه دهد و به یک دهک ندهد. اولا این‌که دهک نهم با دهک دهم چقدر فاصله دارد؟ در زمان جنگ، دولت میرحسین موسوی مردم را به شهروندان درجه یک و دو تقسیم نکرد به همه مردم کوپن داد، آدم غنی و فقیر فرقی نداشت  نیامدند  تقسیم‌بندی کنند تا اختلافات طبقاتی زیاد شود گفتند شرایط اضطراری است و همه مردم به طور یکسان احتیاج به گوشت، نان و لبنیات دارند باید کوپن صادر شود. امروز خوشبخانه این کار را بهتر می‌شود انجام داد زیرا آن زمان شبکه مجازی نبود اما امروز به راحتی می‌توانیم توزیع کالا را از کارخانه تا سفره مردم برنامه‌ریزی کنیم تا کالاها عادلانه بین دهک‌های جامعه توزیع شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.