هشدار سازمان سنجش به داوطلبان کنکور در فضای مجازی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد عضویت داوطلبان در برخی گروه‌های فضای مجازی که در پی تخلف و تقلب در آزمون‌ها هستند، هشدار داد.

عبدالرسول پورعباس در نشست عوامل اجرایی آزمون سراسری در استان آذربایجان شرقی گفت: داوطلبان و والدین گرامی آنها باید در مورد عضویت در برخی گروه‌ها و شبکه‌ها در فضای مجازی دقت لازم را داشته باشند و عضویت و همکاری با برخی از این گروه‌ها که به دنبال  برنامه‌ریزی برای  تقلب و تخلف در آزمون‌ها هستند،  به محرومیت از آزمون می‌انجامد. خوشبختانه دستگاه‌های امنیتی همچون پلیس فتا به خوبی بر فعالیت‌های این گروه‌های مجرم اشراف دارند و در زمان مناسب اقدامات لازم برای برخورد با آنها انجام خواهد شد.

وی با اشاره به عملکرد داوطلبان استان آذربایجان شرقی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، گفت: میانگین درصد قبولی داوطلبان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ بین ۱۲/۵ الی ۱۵/۱ درصد (نسبت قبولی به داوطلب) بوده است .

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۲۰ درصد داوطلبان از طریق آزمون سراسری و ۸۰ درصد با سوابق تحصیلی در دانشگاه‌های کشور پذیرش می‌شوند، افزود: آذربایجان شرقی رتبه دوازدهم را در حوزه پذیرفته‌شدگان در رشته‌های با آزمون داشته و با تفاوت پنج درصدی با استان رتبه نخست، وضعیتی بالاتر از میانگین کشوری دارد. آذربایجان شرقی هم‌چنین دارای رتبه شانزدهم در پذیرش مجموع با آزمون و صرفاً با سوابق تحصیلی بوده و با تفاوت ۱۷ درصدی از استان نخست، وضعیتی بالاتر از میانگین کشوری دارد.

وی در تشریح وضعیت شهرهای استان طی آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۰ نیز اظهار کرد: در مجموعه رشته‌های پذیرش با آزمون و سوابق تحصیلی، شهرستان‌های اسکو، تبریز و میانه به ترتیب در رده‌های اول تا سوم قرار دارند و در حوزه پذیرش با آزمون شهرستان‌‌های آذرشهر، اسکو و تبریز در رده‌های بعدی قرار دارد و در پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی سال ۱۴۰۰، شهرستان‌های میانه، اسکو و تبریز اول تا سوم قرار دارند.

پورعباس با اشاره به فعالیت ۲۵ دانشگاه و موسسه آموزشی در مقطع کارشناسی و ارشد در سطح استان، گفت: هفت دانشگاه در سطح استان در مقطع دکتری با ۸۸ رشته فعال هستند که از مجموع ۷۴۹۶ شرکت‌کننده استانی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۷۹ دانشجو توانستند در مقطع دکتری دانشگاه‌های استان پذیرش شوند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این‌که آزمون سراسری ۱۴۰۱ با شرایط متفاوتی برگزار می‌شود، ادامه داد: سؤالات کنکور ۱۴۰۱ بر مبنای متن کتاب های درسی  بوده و پاسخ‌های سؤالات نیز به شکل محتوایی خواهد بود.

مصطفی صحرایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نیز در این نشست، اظهار کرد: تعداد داوطلبان آذربایجان شرقی در آزمون سراسری طی سه سال گذشته بین ۶۴ تا ۶۸ هزار نفر بوده که ۵۷ درصد آن زن و باقی مرد بوده‌اند. سهم دانشگاه تبریز نیز از مجموع داوطلبان آزمون سراسری استان حدود ۲۷ درصد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری آزمون‌های سراسری در شهرهای مختلف استان، افزود: سالانه آزمون‌های متعددی از جمله زبان، استخدامی و آزمون‌های سراسری در دانشگاه تبریز برگزار شده و این دانشگاه به عنوان مادر محل برگزاری‌ آزمون‌های مختلف به خصوص آزمون سراسری در استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.