روسیه: برای توافق با اوکراین آماده‌ایم

به گزارش تاس، این اظهارات خانم «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنای روسیه) سه‌شنبه در نشست با رئیس‌جمهوری موزامبیک مطرح شد. هیاتی از شورای فدراسیون روسیه به رهبری ماتوینکو از ۳۰ مه تا اول ژوئن در سفر رسمی به موزامبیک به سر می‌برد.

ماتوینکو گفت: ما برای گفت‌وگو آماده هستیم. من کاملا با موضع شما موافقم که راه‌حل‌های دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز مورد نیاز است. اما اراده برای آن مورد نیاز هر دو طرف است. ما مجدداً تاکید می‌کنیم که آماده گفت‌وگو هستیم، برای امضای توافقنامه‌هایی که منجر به صلح شود، اما ما هیچ واکنشی از سوی کی‌یف نمی‌بینیم.

او یادآور شد که قبل از آغاز جنگ علیه اوکراین، روسیه در حال مذاکره با شرکای غربی و ایالات متحده بود و خواستار تضمین امنیت مشترک و غیر قابل تقسیم در قاره اروپا بود، "آنگونه که در تمام اسناد بین‌المللی متعهد است."

این سیاستمدار روس افزود: متأسفانه ما پاسخ کافی دریافت نکردیم و پس از اینکه اوکراین گفت که می‌خواهد یک قدرت هسته‌ای باشد و وقتی دیدیم که چگونه مملو از سلاح‌ها، از جمله سلاح‌های تهاجمی شد، دانستیم که سومین حمله مسلحانه به مناطق دونتسک و لوهانسک را طراحی می‌کند. طبیعتاً ما هیچ راه نجات دیگری برای تضمین امنیت خود نداشتیم.

پیشتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به همتای ترکیه‌ای خود رجب طیب اردوغان گفت که خواستار ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است.

مذاکرات روسیه و اوکراین از ۲۸ فوریه آغاز شد. چندین دور مذاکرات به میزبانی بلاروس صورت گرفت و طرفین گفت‌وگوهایشان را در فرمت ویدیوکنفرانس ادامه دادند. دور مجازی بعدی مذاکرات در ۲۹ مارس در استانبول انجام شد. با این حال در ۱۲ آوریل پوتین به خبرنگاران گفت که کی‌یف از توافق‌های پیشین منحرف شده و این فرایند را به بن‌بست کشانده است. در ۲۰ آوریل، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت که مسکو پیش‌نویس یک توافق را در اختیار کی‌یف قرار داده و منتظر پاسخ آنهاست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.