اظهارات مهم لاوروف درباره مشارکت کشورهای حاشیه خلیج فارس در تحریم های روسیه

شبکه الحدث عربستان سعودی گزارش داد، «سرگئی لاوروف» امروز (چهارشنبه) پس از نشست با وزیران امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت:  کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ماهیت مناقشه میان روسیه و غرب را درک می‌کنند و تاکید کردند که به تحریم‌ها علیه مسکو نمی‌پیوندند. 

وی که نشست پشت درهای بسته وزیران خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شرکت کرده بود، افزود: وزیران خارجه عضو شورای همکاری خلیج فارس متوجه شدند که غرب به دنبال تشکیل جهانی یکطرفه به رهبری آمریکا است. 

وزیر امور خارجه روسیه همچنین کشورهای غربی را متهم کرد که اوکراین را برای تهدید امنیت کشورش تحت فشار قرار می‌دهند. 

وی همچنین اظهار داشت که کشورهای غربی با اقدامات خود علیه روسیه منشور سازمان ملل را نقض کرده و خواستار خروج تسلیحات سنگین از اوکراین هستند. 

لاوروف با بیان اینکه کنوانسیون‌های بین المللی و معاهده «مینسک» به وضوح وضعیت مناطق شرقی اوکراین را مشخص کرده است گفت که «کی یف» این معاهدات را اجرا نکرد. 

وی با اشاره به اینکه کی یف به طور قاطعانه با شیوه‌ای تجاری از حامیان غربی خود می‌خواهد که وارد جنگ با روسیه شوند، گفت:  سیاستمداران عاقل غربی خطرات گسترش درگیری را درک می‌کنند و چنین سناریوهایی را نمی‌پذیرند اما همه در غرب به این دیدگاه پایبند نیستند. 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: با صراحت می‌گویم که در اتحادیه اروپا به ویژه در شمال آن، سیاستمدارانی هستند که برای ارضای جاه طلبی‌های خود آماده‌اند تا به این جنون برسند اما کشورهای جدی اتحادیه اروپا به خوبی آگاه هستند و چنین سناریوهایی را غیر قابل قبول می‌دانند. 

وی در عین حال گفت که مسکو نشانه‌هایی از ارزیابی‌های معقول واشنگتن درباره تامین تسلیحات «کی‌یف» را شنیده است.  

لاوروف همچنین در این کنفرانس خبری گفت که رئیس جمهور روسیه و ترکیه در تماس تلفنی اخیر خود برای کمک ترکیه به مین زدایی بنادر و سواحل اوکراین به توافق رسیده اند.  

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز به منظور شرکت در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس وارد ریاض پایتخت عربستان شد و  از سوی «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود مورد استقبال قرار گرفت. 

وزیر امور خارجه عربستان نیز در بدون ورود لاوروف به این کشور در جمع خبرنگاران آمادگی کشورش برای انجام تلاش‌های لازم جهت کمک به راه حل سیاسی برای مناقشه روسیه و اوکراین که وارد چهارمین ماه خود شده است را اعلام کرد. 

سفر لاوروف به ریاض در حالی یک روز قبل از نشست اوپک پلاس که قرار است در وین برگزار شود، انجام شد که انتظار می‌رود اوپک پلاس به توافق منعقد شده در سال گذشته برای تولید نفت پایبند باشد و اهداف تولید را در جولای آینده تا ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش دهد. 

کشورهای غربی از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین در ۲۴ فوریه از «کی یف» حمایت می‌کنند و تحریم‌هایی را علیه بخش‌های تجاری، اقتصادی و صدها سیاستمدار و ثروتمند روسیه اعمال کرده اند. 

عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک که دارای ائتلاف اوپک پلاس با روسیه هستند تحت فشار شدید غرب برای افزایش تولید نفت و کاهش قیمت ها همزمان با حمله روسیه به اوکراین هستند.

عربستان تاکنون در مقابل این فشارها مقاومت کرده است و استدلال می کند که قیمت بالای نفت در نتیجه مسائل ژئوپلتیک به جای رفع نگرانی های عرضه ظرفیت های پالایشگاهی را افزایش و باعث افزایش مالیات بر غرب می شود.

اما کشورهای غربی تسلیم نمی شوند. دو منبع آگاه نیز اوایل ماه جاری گفتند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و تیم او این موضوع را بررسی کرده اند که در سفر بایدن به المان و اسپانیا در اواخر ماه ژوئن (خرداد) توقفی نیز در عربستان و سرزمین های اشغالی داشته باشند.

هفته گذشته، بِرِت مک گورک مشاور بایدن درامور خاورمیانه و آموس هوچستین نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور انرژی از  عربستان دیدن کردند. بر اساس اعلام کاخ سفید، این دو مقام درباره ایران، عرضه جهانی انرژی و دیگر مسائل منطقه ای با مقامات سعودی گفت وگو کردند اما درخواستی درباره افزایش صادارت نفت عربستان نداشتند.

یکصد و پنجاه و دومین نشست شورای وزیران شورای همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس امروز چهارشنبه در مقر دبیرخانه این شورا در ریاض  برگزار شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.