رئیس جمهور اوکراین:  روزانه حدود ۱۰۰ سرباز خود را در جنگ از دست می دهیم

به گزارش الجزیره، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ سرباز اوکراینی در جنگ کشته می‌شوند.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت که روزانه ۵۰۰ سرباز اوکراینی در درگیری‌های مختلف مجروح می‌شوند. 

زلنسکی در ادامه به نبردهای جاری در شرق اوکراین اشاره کرد و با بیان اینکه وضعیت در شرق بسیار دشوار است، افزود: دشوارترین وضعیت در شرق اوکراین یعنی در شهرهای سورودونتسک و لیسیچانسک است. اینها نام‌های دو شهر در شرق اوکراین است که وضعیت در آن‌ها بسیار دشوار است.

رئیس جمهور اوکراین ادعا کرد که نیروهای اوکراینی یک عملیات موفقیت آمیز علیه روسیه در خارکیف انجام داده‌اند و توانسته‌اند به ۲۰ کیلومتری مرز روسیه برسند. 

اوکراین تاکنون آمار دقیقی از تلفات نیروهای خود در جنگ با روسیه ارائه نکرده است اما سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تخمین می‌زنند که بین ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار نیروی اوکراینی در جنگ کشته شده‌اند. 

به گزارش ایرنا، ارتش اوکراین مدعی است که ۳۰ هزار و ۵۰۰ سرباز روسی تاکنون در جریان جنگ اوکراین کشته شده‌اند. روسیه این ادعای اوکراین را رد کرده است. 

بر اساس برآوردهای سازمان ملل از زمان آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، حداقل ۴۰۷۴ غیرنظامی کشته و ۴۸۲۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند. اعتقاد بر این است که تلفات واقعی بسیار بیشتر است. 

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، بیش از ۶ میلیون و هفتصد هزار نفر به کشورهای دیگر گریخته‌اند، در حالی که بیش از هفت میلیون و هفتصد هزار نفر در داخل کشور آواره شده‌اند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.