وزارت خارجه روسیه: اوکراین درصدد حمله به خاک روسیه با استفاده از موشک‌های آمریکایی است

به گزارش "اسپوتنیک"، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اوکراین در حال برنامه‌ریزی برای حمله به خاک روسیه با استفاده از سامانه‌های موشکی هیمارس (HIMARS) است که آمریکا تصمیم گرفته این سلاح را به کی‌یف تحویل دهد.

وزارت دفاع روسیه چهارشنبه شب هشدار داد که حمله به خاک روسیه از شهر شوستکا در منطقه سومی اوکراین انجام خواهد شد. 

این بیانیه افزود، مقامات کی‌یف به دنبال استفاده از روزنامه نگاران اوکراینی و خارجی برای ساخت تصاویر و ویدئوهای جعلی مربوط به "کشتن غیرنظامیان توسط روس‌ها" هستند. 

این وزارتخانه اضافه کرد: این عکس‌ها و فیلم‌ها بلافاصله توسط رسانه‌های غربی منتشر خواهد شد. 

وزارت دفاع روسیه گفت، نیروهای اوکراین هنگام عقب نشینی از سوردونتسک یک مخزن حاوی اسید نیتریک را منفجر کردند که در نتیجه این انفجار، ابر سمی از محل انفجار به کرمننایا و روبژنویه منتقل شده و چندین غیرنظامی مجروح شده‌اند. 

در حالیکه جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده است، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد سامانه موشکی هیمارس (HIMARS) و مهمات آن را برای کی‌یف ارسال می‌کند. 

 رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، بسته جدید تسلیحاتی برای اوکراین شامل سیستم‌های موشکی با قابلیت جابجایی بالا است که با دقت می‌توانند اهداف خود را تا فاصله ۸۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهند. 

بایدن در بیانیه‌ای با اعلام بسته جدید تسلیحاتی گفت: آمریکا در کنار شرکای اوکراینی خود خواهد ایستاد و به ارائه تسلیحات و تجهیزات دفاعی به این کشور ادامه خواهد داد. 

وی ادامه داد: این بسته جدید اوکراینی‌ها را با قابلیت‌های جدید و تسلیحات پیشرفته از جمله با سامانه موشکی هیمارس (HIMARS) و مهمات آن تجهیز می‌کند تا این کشور بتواند از خاک خود در برابر پیشروی‌های روسیه دفاع کند. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه به وقت محلی از اختصاص ۷۰۰ میلیون دلار کمک تسلیحاتی و تجهیزات نظامی به اوکراین خبر داد. 

این بسته کمکی که یازدهمین کمک از نوع خود می‌باشد،  بخشی از ۴۰ میلیارد دلار بودجه‌ای است که پیش از این کنگره آمریکا آن را به اوکراین اختصاص داده بود. 

وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که هر گونه ارسال تسلیحات به کی‌یف خطر درگیری مستقیم آمریکا با روسیه را افزایش می‌دهد. 

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام این مساله، ارزیابی بسته جدید کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین از جمله تامین سامانه‌های موشکی هیمارس را محکوم کرد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.