واکنش چین به قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز پنجشنبه (دوم ژوئن) در پی انتشار اخباری مبنی بر ارائه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام به شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت، چین با اقدامات این کشورها برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق اعمال فشار بر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور تصویب قطعنامه مخالف است.

خبرنگار خبرگزاری «شینهوا» از لیجیان پرسید: بر اساس گزارش‌ها، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار می‌آورند تا ایران را به دلیل پاسخ ندادن به سوالات طولانی‌مدت در مورد ردیابی اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده مورد انتقاد قرار دهد. این اقدام احتمالاً ایران را خشمگین می‌کند و به نوبه خود می‌تواند به چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران آسیب بزند. نظر چین چیست؟

این دیپلمات چینی پاسخ داد: گزارش‌های مربوطه را دیده‌ام. چین با اقدامات کشورهای مربوطه برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق فشار بر شورای حکام آژانس برای تصویب قطعنامه مخالف است. واقعیت ها بارها و بارها نشان داده که فشار نمی‌تواند هیچ مشکلی را حل کند، بلکه تنها تنش را تشدید و اوضاع را پیچیده می‌کند.

وی افزود: گفت‌وگوها در مورد از سرگیری پایبندی به برجام در حال حاضر در مقطعی حیاتی قرار دارد. حرکات تقابلی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها همکاری بین ایران و آژانس را تضعیف کرده و روند مذاکرات را مختل می‌کند.

لیجیان در ادامه گفت: معتقدیم که وظیفه مبرم در حال حاضر تسهیل نتیجه‌گیری آرام مذاکرات و بازگرداندن برجام به مسیر درست است. با از سرگیری اجرای (برجام)، موضوع پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با ایران حل خواهد شد.

او سپس تاکید کرد: ایالات متحده باید در اسرع وقت تصمیمات سیاسی اتخاذ کند، فعالانه به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد و در جهت اجماع زودهنگام در خصوص مسائل باقی‌مانده تلاش کند. همه طرف‌های ذیربط باید شرایط لازم و زمینه مساعد را برای این امر ایجاد کنند.

براساس گزارش رویترز، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است. این چهار کشور همچنین گفته‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».

چین: با قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام مخالفیم/ آمریکا به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.