استقبال عجیب بایدن از تمدید آتش بس در یمن!

رویترز گزارش داد، رئیس جمهور آمریکا از تمدید توافق آتش بس میان عربستان و یمن استقبال کرد.

«جو بایدن» امروز پنج شنبه، صرف نظر از نقش نیابتی پررنگ آمریکا در جنگ ویرانگر یمن، از تمدید آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در این کشور با میانجیگری سازمان ملل استقبال کرد.

در حالی که عربستان با زیاده خواهی‌های خود و به پشت گرمی آمریکا جنگی خون بار را به مدت ۷ سال به مرم یمن تحمیل کرد، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد ریاض با تأیید و اجرای مفاد آتش بس رهبری شجاعانه از خود نشان داده است.

در بیانیه رئیس جمهور آمریکا آمده است: به لطف برقراری آتش‌بس در آوریل، دو ماه گذشته در یمن یکی از صلح‌آمیزترین دوره‌ها از زمان آغاز این جنگ وحشتناک بود.

بایدن در اظهارات خود به نقش عمان، مصر و اردن در ایجاد روند آتش بس اشاره کرد و افزود آمریکا طی هفته‌ها و ماه‌های آینده درگیر این روند و تمرکز بر جلوگیری از تهدیدات علیه دوستان و شرکای خود خواهد بود.

ساعاتی پیش «هانس گروندبرگ» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن اعلام کرد که طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر تمدید شود.

گفتنی است که سازمان ملل از روز نخست ماه مبارک رمضان آتش‌بس دو ماهه در یمن اعلام کرده بود. توافق آتش بس قبلی به مدت ۲ ماه از ۲ آوریل تا ۲ ژوئن ۲۰۲۲ بود. هدف از این آتش‌بس فراهم کردن فضای مناسب برای رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران و نه فرصت دادن به طرف‌ها برای تجدید قوا عنوان شد.

به موجب این توافق، این آتش‌بس شامل توقف همه عملیات نظامی زمینی و هوایی و دریایی داخل و خارج یمن و توقف همه عملیات جاری در میدان می‌شود.همچنین ۱۸ کشتی حامل مشتقات نفتی در دو ماه آتش‌بس به بندر الحدیده می‌رسد.در این مدت فرودگاه صنعا نیز فعالیت خود را به صورت محدود از سر می‌گیرد و هفته‌ای دو پرواز تجاری به مقصد اردن و مصر خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.