توافقنامه عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل

جروزالم پست گزارش داد، منابع خبری عبری از اقدامات جدید عربستان سعودی و رژیم موقت صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط بین طرفین خبر دادند.

قرار است رژیم صهیونیستی با تمهیدات امنیتی جدیدی موافقت کند که به مصر اجازه می‌دهد کنترل دو جزیره در تنگه «تیران» را به ریاض محول کند و احتمالا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفر خود به منطقه در پایان ماه میلادی، این مسئله را علام کند.

به گزارش این روزنامه، در حال حاضر، یک گروه چند ملیتی در جزایر تیران و «صنافیر» حضور دارند که عربستان سعودی، به محض تسلط بر این جزایر، حضور آنان را نخواهد پذیرفت. لذا ذیل توافقنامه‌ای که قرار است به زودی اعلام شود اسرائیل با استقرار نیروهای بین المللی در بخش‌هایی که جزء خاک مصر باقی خواهند ماند، موافقت خواهد نمود.

بنا بر این گزارش، در مقابل، عربستان به شرکتهای هواپیمایی اسرائیلی اجازه خواهد داد که در حریم هوایی این کشور پرواز کنند.

این در حالی است که پیش از این نیر، ریاض اجازه داده بود هواپیمای اسرائیلی از حریم هوایی آن عبور کند؛ زمانی که نخستین پرواز هوایی صهیونیستها به بحرین انجام شد و مسئولان اسرائیلی به منامه منتقل شدند.

یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اما مدعی است که برقراری روابط دیپلماتیک کامل با عربستان سعودی، یک «فرآیند کُند و طولانی مدت» خواهد بود. لاپید همچنین خبر داد که گفت‌وگوهایی درباره نحوه عادیسازی روابط دیپلماتیک با عربستان صورت گرفته است.

در همین ارتباط، «ایتای بلومنتال»  خبرنگار حوزه هوایی کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی، صبح امروز از فرود یک هواپیمای حامل تاجران اسرائیلی و آمریکایی از مبدا فرودگاه «بن گوریون» تل آویو در فرودگاه ریاض با هدف  برگزاری نشستهایی در پایتخت عربستان سعودی خبر داد.

«صلاح النعامی» کارشناس امور اسرائیل در این خصوص می‌گوید: روند کاملا روشن است: افزایش فعالیتهای عادیسازی بدون امضای یک توافق نامه رسمی. روزنامه گلوبس تایید کرد که عربستان سعودی قبلا درهای خود را به روی اسرائیلی ها باز کرده است».

وی افزود: «اما صهیونیست ها غذای رایگان ندارند. اسرائیل برای واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان سعودی به تمهیدات امنیتی بسیاری نیاز دارد. از سوی دیگر، اسرائیل به دو عامل تعیین‌کننده  در روند عادی‌سازی با عربستان سعودی پایبند است: اجازه ندادن به دستیابی ریاض به سلاح‌های کیفی و عدم دخالت در نبردهای منطقه‌ای بن سلمان».

تحلیلگران و ناظران سیاسی بر این باورند که  برجسته‌سازی مسئله الحاق جزایر تیران و صنافیر از مصر به عربستان، اصل ماجرا به حساب نمی‌آید، ‌بلکه محور اصلی عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان است. این دو جزیره مهم و حائز اهمیت خلیج عقبه و دریای سرخ برای اسرائیل، آمریکا و حتی کشورهای عربی منطقه اهمیت ویژه‌ای دارد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.