پیشنهاد ضدایرانی اسرائیل به آمریکا!

یک روزنامه صهیونیستی گزارش داده رژیم موقت صهیونیستی در تلاش است آمریکا را مجاب کند با ایران به توافقی جدید به جای برجام دست پیدا کند.

روزنامه جروزالم‌پست نوشته اسرائیل به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده تحریم‌ها علیه ایران [به طور موقت] رفع شوند، اما محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای این کشور دائمی شوند.

این پیشنهاد در دیدار میان «ایال هولاتا» و «جیک سالیوان» که به ترتیب مشاوران امنیت داخلی رژیم موقت صهیونیستی و آمریکا هستند مطرح شده است. رژیم صهیونیستی در کنار برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در سال‌های گذشته از منتقدان «بندهای غروب آفتاب» یا «بندهای زوال‌پذیر» در برجام بوده‌اند.

منظور از این بندها، مفادی در توافق هسته‌ای است که محدودیت‌های تعریف‌شده ذیل آنها برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند. منتقدان برجام منقضی شدن برخی از محدودیت‌های ایران در این توافق با گذشت زمان را جزو معایب این توافق دانسته و مدعی هستند که این محدودیت‌ها باید تمدید و دائمی شوند.

در همین حال، رسانه‌ها گزارش داده‌اند «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است فردا جمعه در بیت‌المقدس با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

روز گذشته رسانه‌ها گزارش داده بودند هیأت‌های رژیم موقت صهیونیستی و آمریکا در کاخ سفید دیدار و درباره مسائلی از جمله ایران مباحثه کردند. کاخ سفید و دفتر نخست‌وزیری تل‌آویو در بیانیه‌ای مشترک درباره نشست مذاکرات راهبردی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی حول ایران اعلام کردند که دو طرف متعهد شدند تا تلاش‌ها برای جلوگیری از «دستیابی ایران به سلاح اتمی» را هماهنگ کنند.

کاخ سفید در این‌باره اظهار داشت: «مقامات حاضر در نشست متعهد شدند تا تلاش‌ها را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و بازدارندگی از فعالیت‌های تهاجمی منطقه‌ای ایران هماهنگ کنند. آنها همچنین گام‌های اقتصادی و دیپلماتیک برای دستیابی به این اهداف را مورد بحث و بررسی قرار دادند و همکاری‌های جاری بین ارتش آمریکا و اسرائیل را بررسی کردند».

سفر گروسی به فلسطین اشغالی در حالی انجام شده که قرار است دوشنبه هفته آینده ۱۶ خرداد ماه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود.

 خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه گزارش داد آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در این نشست با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «عدم همکاری با آژانس اتمی» خوانده شده انتقاد کنند.

این گزارش‌ها واکنش «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم ایران در آژانس را به همراه داشت. وی در این باره گفت: «جمهوری اسلامی ایران علیرغم اینکه از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه آن بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است، برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسؤولان ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی  لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه شده در اختیار آژانس قرار دهد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.