رزمایش نظامی آمریکا و کره‌جنوبی در ژاپن

ارتش سئول امروز (شنبه) تأیید کرد که آمریکا و کره جنوبی اولین مانور نظامی مشترک خود را پس از بیش از ۴ سال و با حضور یک ناو هواپیمابر آمریکایی برگزار کردند.

به نوشته نیویورک پست در حالی که گمانه‌زنی‌ها از آماده شدن کره شمالی برای آزمایش هسته‌ای دیگر خبر می‌دهند، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای از برگزاری مانوری ۳ روزه (از پنجشنبه هفته گذشته تا امروز) و در امتداد آب‌های بین‌المللی در نزدیکی جزیره «اوکیناوای» ژاپن خبر داد.

این رزمایش شامل عملیات پدافند هوایی و رهگیری دریایی بود. همچنین ناو هواپیمابر هسته‌ای ۱۰۰ هزار تنی با نام «یو اس اس رونالد ریگان» و رزمناو «یو اس اس آنتی یتام» با موشک هدایت شونده متعلق به آمریکا از جمله کشتی‌های جنگی شرکت کننده در این رزمایش بودند.

کشتی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تنی ِ «آبی خاکی مارادو»، ناوشکن ۷۶۰۰ تنی «سجونگ بزرگ» و دیگر کشتی‌ها نیز متعلق به کره‌جنوبی بودند که در این رزمایش شرکت کردند.

این اولین رزمایش مشترک این دو کشور از زمان روی کار آمدن «یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره جنوبی، در ماه گذشته، و اولین رزمایش آن‌ها با شرکت یک ناو هواپیمابر از نوامبر ۲۰۱۷ (بیش از ۴ سال پیش) بود.

این رزمایش در حالی برگزار شد که مقامات آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بار‌ها هشدار داده‌اند که کره شمالی به زودی اولین آزمایش هسته‌ای خود را از سال ۲۰۱۷ انجام خواهد داد.

روز گذشته نیز منابع خبری از سفر فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، برای رایزنی درباره راه‌های مقابله با آزمایش موشکی اخیر پیونگ یانگ، به کره جنوبی خبر دادند.

به تازگی و پس از سفر اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، به کره جنوبی، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، چندین موشک را آزمایش کرد.

پس از آن رسانه‌های خبری گزارش دادند کره شمالی یک هفته پس از آزمایش‌های موشکی خود، ریاست یک مجمع عالی خلع سلاح هسته‌ای متعلق به سازمان ملل را به دست آورده است و ۳ هفته این مقام را بر عهده خواهد داشت.

آمریکا هم با تلاش برای مخدوش کردن چهره کره شمالی و ریاست این کشور بر این کنفرانس، مدعی شده است ریاست کره شمالی بر این کمیته، پرسش‌هایی را درباره اثربخشی آن ایجاد کرده است. 

از سوی دیگر، به تبعیت از آمریکا، کشور‌های غربی نیز در جریان افتتاحیه این کنفرانس با انتشار بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند: «ما به شدت نگران اقدامات بی‌پروای کره شمالی هستیم، اقداماتی که به طور جدی ارزش‌های کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای را تضعیف می‌کند.»

البته گفته می‌شود این کنفرانس تاکنون نتوانسته است از سال ۱۹۹۶، هیچ سیاستی که به خلع سلاح هسته‌ای کمک کرده باشد، را اتخاذ کند. این کنفرانس با هدف توقف تهدید خطر یک جنگ هسته‌ای در زمانی بنا نهاده شد که ذخیره و انباشت تسلیحات هسته‌ای در اوج خود بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.