اولین دیدار وزیر دفاع دولت بایدن با همتای چینی؛ هفته آینده در سنگاپور

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع دولت جو بایدن قرار است برای نخستین بار در سفر هفته آینده به سنگاپور با همتای چینی خود دیدار و گفتگو کند.

به گفته این مقام آمریکایی، تاریخ و زمان دیدار لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) و "وی فنگه" وزیر دفاع  چین هنوز تعیین نشده اما آستین قرار است در روز شنبه ۱۱ ژوئن، یک روز قبل از وی فنگه، در کنفرانس شانگری-لا در سنگاپور سخنرانی کند.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داد وزرای دفاع آمریکا و چین تنها یک بار تلفنی گفتگو کرده اند. در ۲۰ آوریل، دو طرف حدود ۴۵ دقیقه صحبت کردند. این  نخستین گفتگوی آنها پس از پایان کار دولت دونالد ترامپ در بیش از یک سال گذشته بود.

یکی دیگر از مقامات ارشد دفاعی پس از این گفتگوی تلفنی گفت: اولین گفتگو میان وزرات دفاع آمریکا و چین به خوبی برگزار شد. مسائل مختلفی مورد بحث قرار گرفت.

آستین بارها چین را به عنوان "چالش روز افزون" برای وزارت دفاع توصیف کرده و گفته که منطقه هند و اقیانوس آرام، علیرغم جنگ  روسیه در اوکراین، یک اولویت برای آمریکا است.

این مقام دفاعی افزود که آستین در سخنرانی خود در کنفرانس شانگری لا بر اهمیت منطقه در برنامه ریزی آمریکا در آینده و همچنین همکاری با متحدان و شرکای آمریکا برای اطمینان از آزاد بودن این منطقه تاکید خواهد کرد.

پیش از این، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره سیاست های دولت بایدن درباره چین در دانشگاه جورج واشنگتن اعلام کرد به رغم جنگ اوکراین، چین همچنان بزرگترین چالش برای نظم جهانی است.

وی تاکید کرد که آمریکا به دنبال "یک درگیری یا جنگ سرد" جدید با چین نیست اما "دیدگاه" چین در مورد نظم بین المللی ما را از ارزش های جهانی که در ۷۵ سال گذشته بسیاری از پیشرفت های جهان را حفظ کرده است، دور خواهد کرد.

بلینکن تصریح کرد: ما به دنبال درگیری یا جنگ سرد جدید نیستیم. برعکس،  مصمم هستیم که از هر دو اجتناب کنیم. رقابت نیازی به درگیری ندارد. ما به دنبال آن نیستیم. ما برای جلوگیری از آن تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین المللی را تغییر دهد و هم قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری را برای انجام آن دارد.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در سفر به شرق آسیا توسل به نیروی نظامی از سوی کشورش برای حمایت از تایوان در برابر چین را رد نکرد اما پس از بازتاب های گسترده رسانه ای و واکنش های فراوان به ویژه واکنش تند پکن، مجبور شد حرف خود را پس بگیرد.

به گزارش ایرنا، بایدن که سخنانش به سرعت از سوی مقامات کاخ سفید اصلاح شد، گفت که هیچ تغییری در سیاست ابهام راهبردی نسبت به تایوان تغییری نکرده است.

عملیات نظامی چین اطراف تایوان در پی اشاره «جو بایدن» به تغییر سیاست های آمریکا در صورت حمله نظامی چین به تایوان اتفاق افتاد. اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره پاسخ نظامی به چین در صورت حمله به تایوان خشم چین را برافروخت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.