پوتین در مصاحبه‌ با شبکه «روسیه یک» که امروز (یکشنبه) پخش شد، گفت: «اگر این ها (موشک‌های دوربرد) عرضه شود، نتیجه‌گیری مناسبی خواهیم کرد و از تسلیحات خود که به اندازه کافی از آن‌ها را در اختیار داریم برای حمله به آن اهدافی که تاکنون مورد حمله قرار ندادیم، استفاده خواهیم کرد».

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که محموله سامانه‌های آمریکایی راکت چندگانه که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه هفته گذشته، آن را مورد تأیید کرده بود، بعید است که چیز جدیدی را به نیروهای کی‌یف اضافه کند.

پوتین در توضیح این اظهارات خود گفت که ارتش اوکراین در حال حاضر سامانه‌های موشکی روسی گراد، اسمرچ و سامانه‌های اوراگان در اختیار دارد.

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد که عرضه تسلیحات بیشتر به کی‌یف «تنها یک هدف را دنبال می‌کند» و آن طولانی‌کردن درگیری‌های مسلحانه تا حد امکان است.

ماههاست که کی‌یف از آمریکا و متحدان غربی خود خواسته است که سامانه‌های راکت‌انداز چندگانه هیمارس و «ام ال آر اس» که بسته به نوع موشک، می‌توانند اهدافی را تا فاصله ۵۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهند، به اوکراین عرضه کنند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، کاخ سفید از ترس این که مسکو این محموله را نشانه تشدید تنش‌ها تفسیر کند، تمایلی به انجام این کار نداشته است.

با این حال، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه هفته گذشته در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» منتشر شد، فاش کرد که ایالات متحده در میان سایر تسلیحات، قصد دارد، «سامانه‌های راکتی پیشرفته‌ و مهمات بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهد تا آن‌ها را قادر سازد اهداف کلیدی بیشتری را در میدان نبرد اوکراین با دقت بیشتر مورد حمله قرار دهند». با این حال، کی‌یف تأکید کرد که واشنگتن «اوکراین را تشویق نمی‌کند تا به فراتر از مرزهایش حمله کند».

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گذشته در توجیه برنامه آمریکا برای عرضه سامانه‌های موشکی گفت که دولت اوکراین به واشنگتن تضمین داده است که از موشک‌های آمریکایی برای حمله به اهدافی در خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

با این حال، یک روز بعد، «الکسی آرستویچ» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین با این بیانیه مخالفت کرد و گفت که ارتش اوکراین در صورت صلاحدید به خاک روسیه حمله خواهد کرد.

طبق این گزارش، وقتی از او پرسیده شد که آیا محدودیت استفاده از موشک های ارائه شده توسط ایالات متحده شامل کریمه می شود، آرستوویچ تأکید کرد که علی‌رغم الحاق این منطقه به روسیه، کریمه هنوز بخشی از اوکراین است و از این رو یک هدف قانونی است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد و از همان ابتدا تأکید کرد که مسکو به دنبال اشغال قلمروهای اوکراین نیست و هدف از عملیات نظامی را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین اعلام کرد.

مقام‌های مسکو از همان آغاز عملیات نظامی تأکید کردند که تنها زیرساخت‌های نظامی و نه غیرنظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند.

کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا با تشدید فشارهای تحریمی علیه روسیه و عرضه تسلیحات سبک و سنگین به اوکراین نه تنها کمکی به آرام شدن اوضاع اوکراین نکرده‌اند بلکه بر آتش درگیری‌های این کشور اروپایی دامن زده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.