بررسی آمار بازار باز در هفته سوم خرداد 1401/کاهش معاملات در بازار باز

روند معاملات بانک مرکزی در هفته سوم خرداد ماه ۱۴۰۱در عملیات بازار باز نزولی شده و از سطح ۷۰ همت پایین تر آمد. در مقابل اعتبارات قاعده مند در بازار شبانه صعودی شده و رکورد بالایی را به ثبت رسانید.

در هفته سوم خرداد ماه روند معاملات در بازار باز کاهشی شده ودر سطح پایینی ثبت شد. در این بازار به همراه بازار بین بانکی بانک مرکزی با هدف تنظیم پولی بانک ها به داد وستد می پردازد.

طبق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی این رقام از مرز ۷۰ همت پایین تر آمده و در عوض در بازار شبانه رشد معاملات صورت گرفته است.

کاهش معاملات در بازار باز

در بازار باز بانک مرکزی با خرید اوراق بدهی دولتی از بانک ها در این بازار تزریق نقدینگی می کند. در این بازار، در هفته سوم خرداد ماه این نهاد تقریبا ۶۹ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان اوراق از بانک ها خریداری کرده که معادل با این رقم در بانک ها تزریق پول صورت داده است.

این دادو ستد همواره با خرید و فروش اوراق بدهی دولتی صورت می گیرد.  به طور کلی معاملات در این بازار با نرخ سود معلوم و تاریخ سررسید مشخص انجام می شود. 

در همین رابطه متغیرهای منتشر شده در خصوص عملیات بازار باز در این هفته نشان می دهد نرخ سود بازارباز در دومین هفته متوالی صعودی شده و به ۱۹.۲ درصد رسیده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «سطح معاملات بازار باز به کمتر از 70 همت رسید» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.