ادامه کاهش محبوبیت حزب حاکم اردوغان در نظرسنجی‌ها

به گزارش پایگاه اینترنتی احوال نیوز، نتایج نظرسنجی ماه ژوئن موسسه تحقیقاتی ORC ترکیه نشان داد، حمایت از حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه به ۲۷.۷ درصد کاهش یافته است؛ در مقام مقایسه، این حزب در جریان انتخابات ۲۰۱۸ بیش از ۴۲ درصد رای کسب کرده بود.

در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان پرسیده شد: اگر انتخابات پارلمانی در ترکیه همین امروز برگزار شود به کدام حزب رای می‌دهید؟ بر اساس نتایجی که از این نظرسنجی در توئیتر به اشتراک گذاشته شد، حمایت از حزب حاکم عدالت و توسعه در مقایسه با ماه مه به روند تنزلی خود ادامه داده و ۰.۷ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این نظرسنجی، حزب اصلی اپوزیسیون موسوم به حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه با کسب ۲۳.۸ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است.

این نظرسنجی در حالی انجام می‌شود که ترکیه پس از سقوط ارزش لیر ترکیه در اواخر سال گذشته میلادی و در بحبوحه کاهش شدید ذخایر بانک مرکزی این کشور و سیاست پولی نامتعارف اتخاذ شده از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، این کشور با تورم بالغ بر ۷۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کند.

در اوایل ماه جاری میلادی، این کشور قیمت گاز طبیعی و برق را برای خانوارها و صنعتش افزایش داد و به این ترتیب فشار تورمی در این کشور تشدید شد. رکود اقتصادی ترکیه، اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه این کشور را تهدید می‌کند و بسیاری از نظرسنجی‌ها حاکی از تداوم روند کاهش حمایت‌ها از هر دو است.

همچنین در این نظرسنجی تازه، حدود ۲۰.۶ درصد از حزب اپوزیسیون راست میانه‌رو موسوم به حزب "خوب" حمایت کردند و این رقم در مقایسه با نظرسنجی مشابه ماه مه افزایش ۲.۲ درصدی نشان داده است.

همچنین حزب دموکراتیک خلق و حزب راست افراطی جنبش ملی‌گرای ترکیه که متحد اردوغان است، پس از حزب خوب با کسب به ترتیب ۷.۵ و ۷.۱ درصد رای در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند و همچنین از آستانه هفت درصدی جدیدی که برای انتخابات ترکیه تعیین شده فراتر رفتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.