واکنش سخنگوی قوه قضائیه به مسئله آزار جنسی بازیگران سینما/پرونده شهردار سابق به کجا رسید؟

سخنگوی جدید قوه قضائیه در دومین نشست خبری خود به تشریح مهم‌ترین موضوعات روز قضائی پرداخت‌.

مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و نیز تسلیت سالروز رحلت امام (ره) و تسلیت درگذشت حجت الاسلام دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات گفت: ما معتقدیم که باید از ظرفیت‌های بالا و ارزشمند حوزه رسانه در جهت جهاد تبیین بهره برد و استفاده کرد.

بازداشت ۱۴ نفر درپی سقوط متروپل

وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشتی‌های حادثه متروپل آبادان گفت: با تمسک به ظرفیت‌های خوب منطقه‌ای، هیات کارشناسی در جهت تبیین ابعاد و زوایا برای بررسی علت تامه وقوع حادثه مشخص شد. همچنین کمیته‌ای برای شناسایی اموال و حقوق افراد حقیقی و بیت‌المال تشکیل شد و پزشکی قانونی استان خوزستان هم برای شناسایی اجساد قربانیان این حادثه مهیا شد.


ستایشی گفت: اکنون طبق آمار موجود ۱۴ نفر از افرادی که تا این مرحله احتمال قصور و تقصیر داشتند با قرارهای تامین کیفری متناسب بازداشت شدند. شهردار قبلی، چهار نفر شهرداران سابق و اسبق، مسئولان سازمان نظام مهندسی آبادان، مهندس ناظر، شهردار منطقه یک ابادان، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری آبادان از جمله این افراد هستند.

فوت ۴۱ نفر در حادثه متروپل/ بررسی ایمنی ۶۶۰ ساختمان در تهران

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره سرعت عمل در رسیدگی به حادثه متروپل و تفاوت آن با حادثه پلاسکو گفت: در حادثه متروپل تاکنون ۴۱ نفر از عزیزانی که در موقعیت بودند، از دست دادیم و ۴۷ نفر هم مصدوم هستند که ۲ نفر از آن‌ها در بیمارستان بستری شدند.

وی درباره شناسایی ساختمان‌های نا ایمن گفت: شناسایی تعداد ساختمان‌های نا ایمن بر اساس خواست قوه قضاییه بوده و موارد به دادسرای ناحیه ۳۷ تهران به صورت تخصصی ارجاع شد و تاکنون دادسرای تهران ۶۶۰ واحد تجاری را مورد بررسی قرار داده است.


ستایشی با طرح این پرسش که آیا ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن وظیفه دستگاه قضایی است، اظهارداشت: اصحاب رسانه از صاحبان تکلیف از جمله شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی در ایفای نقش‌ها و تکالیف خود مطالبه کنند.

بقایی باید خارج از زندان باشد/ حکم اعدام برای قاتل دو طلبه در حرم رضوی/ افزایش قربانیان متروپل به ۴۱ نفر/ بررسی ایمنی ۶۶۰ ساختمان در تهران

واکنش سخنگو به مسئله آزار جنسی بازیگران سینما

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت موضوع سوءاستفاده جنسی از بازیگران گفت: این مسایل که در فضای مجازی مطرح شده بسیار تلخ و تاسف بار است اما متاسفانه وجود دارد و کسانی مطرح می کنند که از ناحیه کسان دیگر مورد تعرض واقع شدند. دستگاه قضایی براساس مقررات اگر شکایتی صورت گرفت ورود میکند و می توانند در مقام طرح شکایت کیفری آن را مطرح کنند و اگر شکایت صورت گرفت ما رسیدگی می‌کنیم.

ستایشی با طرح این سوال که آیا شکایتی در این زمینه شده یا خیر ؟ گفت: تا روز گذشته شکایتی مطرح نشده بود اما امروز با طرح شکایتی از طرف مقابل نسبت به کسانی که این موضوع را اعلام‌کردند مواجه شدیم و شاکی خواستار تعقیب فردی که آن را را اعلام کرده شده است.

وی از اعلام اسم شاکی خودداری کرد.

رسیدگی به پنج پرونده در دادگاه جرم سیاسی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره برپایی دادگاه‌های جرایم سیاسی گفت: در راستای تحقق مندرجات قانون جرم سیاسی، ریاست وقت قوه قضاییه در خرداد ۱۳۹۹ بخشنامه‌ای صادر کرد که در آن مندرجات قانون مجدد تاکید و تبیین شد. برگزاری این دادگاه‌ها باید با حضور هیئت منصفه باشد و دادگاه‌ها باید علنی باشد مگر اینکه دستور به غیرعلنی بودن جلسات رسیدگی اعلام شود.

ستایشی اظهارداشت: در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران، تا کنون پنج دادگاه در ارتباط با جرم سیاسی تشکیل شده است. البته ۱۷۶ مورد دادگاه با حضور هیئت منصفه برگزار شده است اما از این تعداد، پنج پرونده ناظر بر جرم سیاسی بوده است.

پرونده شهردار سابق به کجا رسید؟

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران گفت: آقای نجفی فرزند احمد علی در تاریخ هشتم شهریور سال ۱۳۹۸ به اتهام قتل عمد و نگهداری غیرمجاز سلاح براساس رأی صادره شش سال و نیم حبس محکوم شد.

وی اظهارداشت: تاریخ پایان حبس سال ۱۴۰۳ است همچنین اولیای دم نسبت به محکوم علیه رضایت دادند و آقای نجفی در این مدت هم از ۱۵ روز مرخصی با رعایت مقررات استفاده کرده است. آقای نجفی برای استفاده از پابند الکترونیک و آزادی مشروط درخواست داشتند اما مرجع دارای صلاحیت نسبت به این دو مورد موافقت نکردند.

بقایی باید خارج از زندان باشد/ مشایی در مرخصی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های بقایی و مشایی گفت: بقایی با نظر کمیسیون پزشکی قانونی به علت بیماری باید خارج از زندان باشد. البته این موضوع موقتی است و اقدام انجام شده مطابق قانون و براساس تمهید و تصمیم قضایی صورت گرفته است.

ستایشی درباره پرونده اسفندیار رحیم مشایی گفت: مشایی به دلیل فوت والده خود از تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۹۸ به مرخصی رفته و به زندان مراجعه نکرده است و در این مدت دو بار به کمیسیون پزشکی قانونی مراجعه کرده و اظهار داشته که توان تحمل کیفر حبس را ندارد اما کمیسیون مربوطه این موضوع را تایید کرده است که وی باید به زندان بازگردد و در صورتی که به زندان بازنگردد به عنوان غیبت وجه الکفاله مطابق قانون پیگیری خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون و در خواست آزادی مشروط وی گفت: ایام حبس آقای حسین فریدون هنوز خاتمه نیافته‌است و خبر پایان مدت محکومیت و حبس را تکذیب می‌کنیم. محکومیت فریدون، پنج سال حبس، ۳۱۰ میلیارد ریال جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی است، نیمی از جزای نقدی و رد مال هنوز پرداخت نشده است. البته او شب گذشته به زندان بازگشته است.

بقایی باید خارج از زندان باشد/ حکم اعدام برای قاتل دو طلبه در حرم رضوی/ افزایش قربانیان متروپل به ۴۱ نفر/ بررسی ایمنی ۶۶۰ ساختمان در تهران

سرنوشت قولنامه‌های عادی چی می‌شود؟

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اسناد قولنامه‌ای گفت: ما به دنبال کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی هستیم اما متاسفانه اسناد عادی به ابزاری برای سوء استفاده عده‌ای از افراد تبدیل شده است و تلاش می‌کنیم به سمت تثبیت اسناد رسمی برویم.

ستایشی افزود: طرح الزام به ثبت رسمی مطرح است تا قولنامه‌های عادی بی اعتبار باشند و این طرح در مجلس و شورای نگهبان در حال بررسی است که ایرادهایی از سوی شورای نگهبان بر آن وارد شده و مجددا به مجلس برگشته تا رفع ایراد شود. با تصویب قانون، هرگونه تنظیم سند عادی توسط مشاوران املاک منع می‌شود.

سرنوشت قانون جوانی جمعیت

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره ترک فعل‌های انجام شده در رابطه با اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: برای اجرای دقیق و مؤثر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، رئیس قوه قضائیه دو جلسه خاص و یک جلسه فرعی برای این امر اختصاص داد و پیگیری این قانون به صورت جدی در حال انجام است. دستگاه‌هایی در جهت تحقق این قانون مسئول هستند و بعضی از دستگاه‌ها در قانون متکلف تنظیم برخی دستورالعمل‌ها هستند و برخی از دستگاه‌ها تکالیفی دارند که انجام ندادند و می‌توان مصداق ترک فعل شمرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات دستگاه قضا در رابطه با پرونده شهید صیاد خدایی، گفت: این پرونده دارای ابعاد امنیتی است و این اطمینان را می‌دهیم که انتقام خون این شهید عزیز را می‌گیریم و با قاطعیت با مرتکبان این جنایت برخورد می‌کنیم. پرونده با جدیت در دادسرای تهران در حال پیگیری است.

قاتل دو طلبه در حرم رضوی به اعدام محکوم شد

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه حرم رضوی گفت: ضارب دو طلبه در حرم رضوی در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است، البته این فرد می‌تواند فرجام خواهی کند که وکیل وی این کار را انجام و پرونده به دیوان عالی ارسال شده است.

بیش از ۸ میلیارد جریمه برای گران فروشی

سخنگوی قوه قضائیه درباره اقدامات انجام شده در خصوص گران فروشی گفت: در حوزه گرانفروشی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا روز گذشته، بیش از ۴۷ هزار و ۲۰۰ فقره پرونده بوده که از این میزان ۴۲ هزار فقره مختومه شده است. بیش از ۸ میلیارد محکومیت برای متخلفین به دنبال داشته است. بیش از ۱۱ هزار فقره پرونده در ارتباط با کم فروشی وارد شده که بیش از ۱۰ هزار فقره پرونده مختومه شده و بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال محکومیت به دنبال داشته است.

وی افزود: در ارتباط با احتکار، بیش از هزار و هشتصد فقره پرونده وارد شده است. همچنین هزار و ۳۶۵ فقره پرونده مختومه شده است و از این میزان هم رقم هزار و ۶۹۷ میلیارد و ۳۷۳ میلیون و ۲۳ هزار و ۲۲۵ ریال کسانی که مرتکب احتکار شدند محکومیت حاصل کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.