کمالوندی: اقدامات دیگری هم در دستورکار داریم/ایران کماکان متعهد به پادمان است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به توقف فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس در ایران و این‌که اقدامات دیگری هم در دستورکار قرار دارد، یادآور شد که ایران کماکان متعهد به پادمان است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما درباره بیانیه سازمان انرژی اتمی در خصوص توقف فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران گفت: مبنای این اطلاعیه این است که با توجه به این‌که همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس داشتیم، متاسفانه رفتار آژانس مناسب این همکاری نبوده و از طرفی کشور‌های غربی به خصوص سه کشور اروپایی و آمریکا تحرکاتی را علیه کشور ما آغاز کردند، تصمیم گرفته شد بخشی از همکاری‌ها که فراتر از پادمان بود و جزو تعهدات ما نبود و مبنای حسن نیت برای ما داشت که این‌ها را انجام می‌دادیم، مثل ضبط برخی فعالیت‌ها توسط دوربین‌های آژانس و دستگاه سنجش غنای بر خط یا فلومتر، امروز دستور داده شد فعالیت‌هایشان را قطع کنند.

وی با بیان این‌که در گذشته هم قرار نبود اطلاعات این‌ها مگر در حالت پذیرش شرایط ایران به آن‌ها داده شود و مبنا هم مبنای قانونی اقدام راهبردی مجلس برای صیانت از منافع ملت ایران بود، اظهار داشت: ما این اطلاعات را به آن‌ها نمی‌دادیم و از امروز هم این اطلاعات دیگر ضبط نمی‌شود. در یکی از سایت‌ها حضور یافتم و از نزدیک بر قطع فعالیت‌های تعدادی از این دوربین‌ها نظارت کردیم که هموطنان در جریان باشد که این اقدام عملی امروز انجام شد.

* اقدامات دیگری هم در نظر است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین یادآور شد: اقدامات دیگری هم در نظر است و امیدواریم آن‌ها به خودشان بیایند و جواب همکاری ایران را با همکاری بدهند. نمی‌شود ایران همکاری داشته باشد، ولی آن‌ها رفتار نامناسبی از خودشان نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از دوربین‌های آژانس پادمانی هستند و ما متعهد به پادمان هستیم و آن‌ها کماکان فعالیت خود را انجام می‌دهند. دوربین‌هایی که قرار است فعالیتشان قطع شود و امروز از بعضی سایت‌ها شروع کردیم، دوربین‌های فراپادمانی است و اطلاعاتی ضبط می‌شد که بعدا می‌توانست توسط آژانس استفاده شود و ما این اطلاعات را دیگر در اختیار آژانس نمی‌گذاریم و امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود این‌ها به خودشان بیایند و روش و منش خود را عوض کنند.

کمالوندی ادامه داد: با این رویکرد نمی‌توانند انتظار داشته باشند که ایران در قبال عدم همکاری آن‌ها و سوءنیت آن‌ها همکاری گسترده داشته باشد. جلساتی با آژانس داشتیم و خود من با آن‌ها مذاکره داشتم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: متاسفانه گزارشی که مدیرکل آژانس داده منعکس کننده این همکاری‌ها و حسن نیت نبوده و امیدواریم این رویکرد را عوض کنند.

سازمان انرژی اتمی از قطع فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس خبر داد و اعلام کرد: از امروز فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس قطع می‌شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است. سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.