بررسی نیم قرن اقتصاد ایران/بورس تهران از طریق بحرین سرمایه‌گذار خارجی جذب می‌کند

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۲، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲ تقدیم مخاطبان می‌شود.

 
 

۲۰ خرداد ۱۳۵۲؛ دولت آمریکا در بازار ارز دخالت نمی‌کند

جورج شولتز، وزیر خزانه‌داری آمریکا در پاریس اظهار کرد که انتخاب مقامات جدید کاخ سفید در بهبود وضع دلار که به دنبال رسوایی واترگیت تحت‌فشار سختی قرار گرفته است، بسیار موثر خواهد بود.

وی اضافه کرد: آمریکا به هیچ وجه قصد ندارد از طریق خرید انبوه دلارهایی که در اروپا عرضه می‌شود و یکی از علل اساسی کاهش سریع ارزش این پول است در بازارهای جهانی دخالت نماید. «ما همچنین خط مشی گذشته‌مان را ادامه می‌دهیم و تعهدی برای دخالت نداریم» ما قبلا علاقه خود را به ایجاد یک بازار منظم شناور پول‌ها تا به حال یک چنین بازاری بوده است.

شولتز به خبرنگاران گفت: در روزهای اخیر شما شاهد کاهش ارزش دلار بودید لیکن بعد خلاف آن به وقوع پیوست و از این رو تنزل اخیر ارزش دلار را نمی‌توان یک بحران دانست.

شولتز همچنین در مجمع بین‌المللی بانکداران جهان مرکب از ۵۹ بانک آمریکا و ۵۹ بانک از کشورهای دیگر جهان که برای بررسی سیستم پولی بین‌المللی در پاریس گرد آمده‌اند، اظهار کرد: هرچند که سیستم فعلی پولی جهان «دلار غیرقابل تبدیل به طلا و پول‌های شناور» می‌تواند پاسخگوی نیازهای جاری باشد؛ لیکن جهان به یک اصلاح بلندمدت پولی نیازمند است. اینک این مساله مطرح است که باید برای پیشبرد هدف‌های مشترک همگی کوشش کنیم تا نظم نوینی برقرار شود که بتواند جوابگوی احتیاجات ما در سال‌های آخر قرن حاضر باشد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «بورس تهران از طریق بحرین سرمایه‌گذار خارجی جذب می‌کند» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.