سفر رئیس کمیسیون اروپا به اوکراین

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه برای دومین بار از زمان شروع جنگ در اوکراین به کی‌یف سفر کرد تا عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را به بحث بگذارد.

فون در لاین در بدو ورود به کی‌یف در پیامی توئیتری نوشت:‌‌ «با رئیس جمهور [ولودیمیر] زلنسکی به بررسی همکاری لازم برای بازسازی اوکراین و پیشرفت اوکراین در مسیر اروپایی شدن خواهیم پرداخت».

این مقام ارشد اروپایی همچنین در جمع خبرنگاران گفت، در کی‌یف، درباره آمادگی اوکراین برای دریافت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا از جمله اصلاحات لازم مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و نتیجه ارزیابی‌ها به‌زودی ارائه می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه نوشت، کمیسیونرها و مقامات اتحادیه اروپا هفته آینده و پیش از برگزاری نشست اتحادیه اروپا قصد دارند به ارزیابی کامل درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا بپردازند.

با این حال به نوشته این خبرگزاری، احتمالاً چند کشور با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا مخالفت کنند. در این میان، صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده‌اند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا ممکن است سال‌ها و حتی دهه‌ها طول بکشد.

با این حال زلنسکی قصد دارد از طریق عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، آسیب‌پذیری ژئوپولیتیک کشورش را کاهش دهد و درگیری‌ها در این کشور موجب شده او بیش از پیش بر لزوم عضویت کشورش در اتحادیه اروپا اصرار داشته باشد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی در این کشور اروپایی را صادر کرد و هدف از این عملیات را نازی زدایی و خلع سلاح کی‌‌یف اعلام کرد اما کشورهای غربی از همان ابتدا با تشدید فشار تحریم‌ها و عرضه تسلیحات به اوکراین به مسکو پاسخ دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.