با دمنوش این ادویه پرکاربرد به جنگ سرطان بروید!

 زردچوبه یکی از ادویه‌های پرکاربرد است که به‌دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی شهرت دارد. گرچه معمولا از زردچوبه برای طعم‌دادن به غذاها استفاده می‌شود اما برای بهره‌مندی از خواص این ادویه بی‌نظیر می‌توان آن را به‌شکل دمنوش نیز مصرف کرد. در ادامه این مطلب به فواید عادت به نوشیدن دمنوش این ادویه اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 

 

۱. تسکین دردهای آرتریت

خواص ضدالتهابی قوی دمنوش زردچوبه در تسکین التهابات و تورم ناشی از آرتریت یا التهاب مفاصل موثر است. براساس مطالعات، ترکیب فعالی به‌نام کورکومین در زردچوبه در کاهش درد مبتلایان به آرتروز نقش دارد.  

۲. پیشگیری از آلزایمر

گرچه هنوز علت ابتلا به آلزایمر مشخص نیست اما به‌نظر می‌رسد کورکومین می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد. آنتی‌اکسیدان‌های زردچوبه از آسیب‌های زمینه‌ساز تحلیل شناختی و آلزایمر پیشگیری می‌کنند. حتی نکته مهم‌تر اینکه ثابت شده زردچوبه احتمال از دست‌دادن نشانگرهای سیناپسی و تجمع آمیلوئیدهای مرتبط با پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.  

۳. کاهش خطر سرطان

بسیاری از ترکیبات مفید دمنوش زردچوبه به‌خصوص ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان را کاهش دهند.  

۴. موثر در بهبود کولیت 

کولیت، بیماری مزمنی است که زمینه‌ساز زخم در قسمت انتهایی سیستم گوارشی می‌شود. مصرف زردچوبه می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند. براساس یکی از مطالعات، مصرف زردچوبه در مبتلایان به کولیت به‌طرز قابل‌توجهی عود بیماری را کاهش می‌دهد.

۵. تقویت سیستم ایمنی

زردچوبه به تقویت سیستم ایمنی حتی در افرادی که دچار اختلالات ایمنی هستند، کمک می‌کند. براساس یکی از نظریه‌ها، زردچوبه در تعادل عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد و شاید توصیه به مصرف دمنوش زردچوبه در دوران بیماری‌های فصل سرما به همین منظور باشد.

۶. کاهش کلسترول خون

کاهش کلسترول بد خون (LDL) در کم‌شدن زمینه خطر بعضی از بیماری‌های جدی به‌خصوص بیماری ‌های قلبی‌عروقی و سکته‌های مغزی موثر است. تاثیر زردچوبه در این زمینه ثابت شده و یکی از مطالعات نشان می‌دهد که حتی مصرف کم کورکومین با کاهش کلسترول بد و کلسترول کلی خون ارتباط دارد.  

احتیاط در مصرف این دمنوش 

گرچه زردچوبه ممنوعیت مصرف کلی ندارد و همواره توصیه به گنجاندن این ادویه در رژیم غذایی می‌شود، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد، زیرا مقدار خیلی زیاد آن می‌تواند زمینه‌ساز التهاب کیسه صفرا و تشکیل سنگ‌های صفراوی، انسداد مجاری صفراوی، افزایش ترشح اسید معده، زخم معده و اختلال کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت شود.

دمنوش زردچوبه همچنین باعث رقیق‌شدن خون می‌شود و به‌همین‌دلیل تا ۲ هفته پس از عمل جراحی نباید این دمنوش را مصرف کرد. افرادی که از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می‌کنند نیز باید از این نوشیدنی پرهیز کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.