ناخرسندی اوکراین از صحبت‌های بایدن

مشاوران زلنسکی به اظهارات بایدن درباره اینکه رئیس جمهوری اوکراین نخواست هشدارهای آمریکا را پیش از حمله روسیه بشنود، مورد انتقاد قرار دادند.

به نوشته مجله نیوزویک، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی در گردهمایی کمک‌کنندگان مالی حزب دموکراتیک در لس آنجلس گفته بود که آمریکا پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی می‌دانست که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حال نزدیک شدن به مرزهاست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بایدن گفت: از جنگ دوم جهانی شاهد چنین رویکردی نبودیم. اما می‌دانستم که داده‌هایی داریم که تمایل پوتین را در قبال اوکراین نشان می‌داد. می‌دانم که خیلی‌ها فکر می‌کردند من شاید اغراق کرده باشم و زلنسکی نخواست که به این حرف‌ها گوش کند.

سرگئی نیکیفوروف، سخنگوی زلنسکی گفته که رئیس جمهوری اوکراین سه یا چهار تماس تلفنی با بایدن پیش از آغاز جنگ داشت و در جریان این مکالمات، ارزیابی‌های اوضاع به صورت جزئیات مورد بررسی قرار گرفت.

وی به خبرنامه اوکراینی روس زبان "LIGA.ne" گفت: عبارت "نخواست به حرف ما گوش دهد" شاید باید شفاف‌سازی شود. به علاوه، اگر به خاطر داشته باشید، رئیس جمهوری اوکراین از شرکایش خواست تا بسته تحریم‌های پیشگیرانه را با هدف تشویق روسیه به منظور خارج کردن نیروهایش و همچنین کاهش تنش در منطقه ارائه کنند.

سخنگوی زلنسکی افزود: ما پیشتر هم گفته‌ایم که شرکای ما "نخواستند به ما گوش دهند."

میخائیل پودولیاک، مشاور زلنسکی هم به این خبرنامه گفت که اظهارات بایدن "دقیقا درست نیست و اینکه کی‌یف از بابت این مساله دقیقا آگاه بود که روسیه یک سری سناریوی گسترش مختلف را در نظر دارد."

وی که رهبر تیم مذاکره‌کننده با روسیه است، افزود: ولودیمیر زلنسکی همیشه تجزیه و تحلیل‌های مرتبطی را روی میز کارش داشته که مبتنی بر اطلاعات با کیفیت بالا هستند. رئیس جمهوری اوکراین همیشه به تمامی صحبت‌ها به دقت واکنش نشان داده و به شرکایش هشدار می‌دهد.

مشاور زلنسکی ادامه داد: اوکراین می‌دانست که روسیه به دنبال حمله است و برای آن آماده می‌شود. مساله بر سر مقیاس آن بود. واقعا مضحک است کشوری را مقصر بدانیم که در مقابل یک مهاجم بزرگ مقاومت می‌کند که بیش از ۱۰۰ روز است که به ما حمله کرده آن هم زمانی که کشورهای کلیدی و مهم نتوانستند جلوی فدراسیون روسیه را برای حمله بگیرند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین نوشت، اگرچه زلنسکی در سراسر جهان بابت "رهبری دوران جنگش" در اوکراین مورد ستایش قرار دارد اما سوال اینجاست که آیا او برای این جنگ آمادگی داشت؟

چندین هفته پیش از حمله به اوکراین، رئیس جمهوری این کشور هشدارهای دولت واشنگتن را درباره احتمال حمله از سوی روسیه نادیده گرفت چون نگران بود که این هشدارها بر اقتصاد اوکراین لطمه وارد کند.

روز شنبه، زلنسکی در اجلاس امنیتی شانگری-لا در سنگاپور گفت که این جنگ در کشورش پیامدهایی برای نظم جهانی در پی داشته است. او که از طریق ویدیو کنفرانس در این اجلاس صحبت می‌کرد، افزود: در صحنه نبرد اوکراین است که درباره قوانین آینده این جهان تصمیم‌گیری می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.