گفتگوی برجامی نمایندگان ایران و روسیه در وین

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: با آقای محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران در وین دیدار کردم. درباره وضعیت مذاکرات وین پیرامون برجام و وضعیت فعلی امور در روابط میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کردیم.

این دیدار در خلال وقفه چند ماهه در روند برگزاری  مذاکرات وین رخ داده است.

اخیرا نیز آمریکا و کشورهای اروپایی برجام با اقدامی که بر تنش‌های موجود در زمان وقفه در مذاکرات افزوده است، قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که هفته پیش به تصویب رسید.

اولیانوف درباره احتمال احیای توافق با وجود تصویب قطعنامه‌ای سرزنشی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی مذاکرات وین ارائه شد، گفته بود: فرصت‌ها همواره وجود دارند. خیلی زود است که بگوییم توافق از بین رفته. [مذاکرات درباره توافق] در بن بست است که به احتمال زیاد مدتی پس از تصویب قطعنامه‌ای نسنجیده و غیرسازنده علیه ایران در شورای حکام ادامه خواهد یافت.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفته گذشته‌اش درباره وقفه در مذاکرات وین گفت: توافق در دسترس و ممکن است. اگر آمریکا دو کار انجام دهد. اول اینکه از این توهم اهرم سازی عبور کند و دوم اینکه بپذیرد به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و اگر چنین موضوعی صورت بگیرد همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.

او افزود: آنچه که مشخص است این است که آمریکا می‌خواهد مذاکرات را تطویل کنن و برخی موضوعات دوجانبه را از طریق وین حل کند. این دار و دسته‌سازی و کارهایی که با سه کشور اروپایی در این چارچوب انجام می‌شود تبانی پشت پرده‌ای است که قصد دارند که از طریق فشار آنچه را که ما تاکید داریم در توافق اجرایی نشود.

حسین امیرعبدااللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز روز گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای پاکستان‌اش به موضوع مذاکرات وین پرداخته و گفت: در طی ماه‌های گذشته در جریان مذاکراتی که همکارم آقای دکتر باقری با دیگر طرف‌ها در مذاکرات وین داشتند و تبادل پیام‌هایی که بین ایران و آمریکا انجام شد گام‌های مهمی از سوی ایران برداشته شد و ما اثبات کردیم که اهل گفت‌وگو و منطق برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار هستیم.

وزیر خارجه  در ادامه گفت: در روزهای اخیر یعنی پنج‌شنبه گذشته علیرغم تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا و پیشرفت گفت‌وگوها به یک باره طرف آمریکایی برای اعمال فشار علیه ایران و اخذ امتیازات بیشتر در میز مذاکره غیرمستقیم قطعنامه‌ای را ارائه کرد و علیرغم اینکه طرف آمریکایی به ما اعلام کرد که این قطعنامه خالی از محتواست ولی نفس ارائه این قطعنامه باعث شد که ما طرف آمریکایی را از این کار برحذر داریم و یک ابتکار جدید و پکیج سیاسی جدید ارائه کردیم. این پکیج را آمریکایی‌ها پذیرفتند ولی بر تصویب قطعنامه نیز تأکید داشتند و این کار را انجام دادند. ایران نیز در ادامه اقدام به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود کرد و به صورت رسمی قبل از صدور قطعنامه به دبیرخانه آژانس اقدامات خود را اطلاع داد.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: ما اکنون در کنار قطعنامه و اقدامات بیشتر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باز هم اعلام می‌کنیم که از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم و از طریق آقای مورا و بورل پیام‌ها و ارتباطات در حال تبادل و انجام است و ایران برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار از منطق دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نمی‌گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.