تصمیم‌گیری مهم سازمان جهانی بهداشت درباره آبله میمونی

 رویترز گزارش داد،  «وضعیت اضطراری بهداشتی در سطح بین‌المللی» PHEIC) بالاترین میزان هشداری است که سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند و تا به حال برای پاندمی کووید-۱۹، شیوع ویروس زیکا در سال ۲۰۱۴  و بیماری فلج اطفال یا پولیو در جهان اعلام شده است.

 

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در سال جاری میلادی تا به حال در مجموع ۱۶۰۰ مورد تاییدشده و ۱۶۰۰ مورد مشکوک آبله میمونی و ۷۲ مرگ ناشی از آن در ۳۹ کشور از جمله کشورهای آفریقایی که ویروس بیماری به طور معمول در آنها انتشار دارد، گزارش شده است.

آبله میمونی در بخش‌هایی از آفریقا شیوع بوم‌گیر یا آندمیک دارد، اما در ماه‌های اخیر شمار بیشتری از موارد بیماری در این کشورهای آفریقایی و نیز در کشورهای دیگر جهان گزارش شده است. این ویروس باعث ایجاد علائم شبیه آنفلوانزا و سپش ضایعات پوستی می‌شود و از طریق تماس نزدیک منتشر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تصور بر این است که آنفلوانزای میمونی در ۳ تا تا ۶ درصد موارد مرگبار باشد، گرچه تا به حال هیچ مورد مرگی در شیوع فعلی در خارج از آفریقا گزارش نشده است. اکثریت موارد مرگ‌های آبله میمونی در سال جاری در جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقای مرکزی گزارش شده است.

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت زمان آن بررسی بالا بردن سطح هشدار بهداشتی درباره آبله میمونی فرا رسیده است، زیرا ویروس بیماری دارد به طور غیرمعمولی رفتار می‌کند، کشورهای بیشتری درگیری می‌شوند و نیاز به هماهنگی بین‌المللی در این باره وجود دارد.

کمیته مسئول که متشکل از کارشناسان جهانی است، هفته آینده در این باره تشکیل جلسه خواهد داد، اما در نهایت مدیرکل سازمان جهانی بهداشت است که در این باره تصمیم خواهد گرفت.

کارشناسان چند هفته‌ای است که با توجه به انتقادات قبلی درباره پاسخ اولیه سازمان جهانی بهداشت نسبت به پاندمی کروناویروس، ای سازمان را به اقدام سریع‌تر درباره آبله میمونی ترغیب می‌کرده‌اند.

تدروس همچنین گفت که سازمان جهانی بهداشت در همراهی با شرکایش به دنبال تغییر دادن نام ویروس آبله میمونی و سویه‌های آن و نیز ایجاد سازوکاری برای کمک به در اختیار گذاشتن عادلانه‌تر واکسن‌های موجود است.

برخی از کشورها واکسیناسیون کارکنان بهداشتی‌ و افراد در تماس نزدیک با بیماران آبله میمونی را با استفاده از واکسن‌های بیماری آبله (انسانی)- خویشاوند نزدیک و مرگبارتر آبله میمونی که ریشه‌کنی آن در سال ۱۹۸۰ اعلام شد- آغاز کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.