گاف جنجالی جیک سالیوان درباره تحریم‌های روسیه

 «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه حین سخنرانی در یک اندیشکده سهواً به هزینه‌تراشی تحریم‌های روسیه برای آمریکا اذعان کرد.

سالیوان که برای سخنرانی به اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» رفته بود بدون اینکه متوجه روشن بودن میکروفن باشد به عواقب توقیف کشتی‌های تفریحی روسی اعتراف کرد که بر اساس تحریم‌ها علیه مسکو بابت جنگ اوکراین اعمال شده‌اند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره این کشتی‌های تفریحی روسی توقیفی گفت: «می‌دانید احمقانه‌ترین چیز چیست؟ هنگامی که یکی از آن‌ها را توقیف می‌کنیم باید هزینه نگه‌داری آن‌ها را بپردازیم».

سالیوان افزود: «دولت فدرال باید هزینه‌های نگه‌داری آن را طبق قوانین مصادره پرداخت کند».

پس از این گاف مشاور امنیتی کاخ سفید، تمام ویدئوهای سخنرانی وی فوراً از رسانه‌های اجتماعی از جمله «یوتیوب» حذف شدند. چند کاربر در توییتر که ویدئوی کامل این سخنرانی را قرار داده بودند نیز این ویدئو را از صفحه‌های خود حذف کردند.

از زمان شروع جنگ در اوکراین آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مقامات مختلف روس و دارایی‌های آن‌ها اعمال کنند.

در این میان، کشتی‌های تفریحی افراد ثروتمند نزدیک به دولت روسیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور نیز در زمره این تحریم‌ها هستند.

پیش از این گاف سالیوان نیز یک دادگاه در فیجی، علیه تحویل کشتی تفریحی یک فرد ثروتمند روس به دولت آمریکا رأی داده بود.

فراتر از تحریم‌های آمریکا علیه این کشتی‌های تفریحی، سایر تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه روسیه موجب اخلال در زنجیره‌های جهانی تأمین و بحران کمبود غلات شده‌اند. در همین راستا بهای مواد خوراکی و حامل‌های انرژی از جمله بنزین در اروپا و آمریکا با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.