شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#پاریس#فرانسه

سکوت پاریس شکسته شد؛ صادرات گاز روسیه به فرانسه صفر شد

کدخبر: 502333
اقتصادنیوز: مدیر شبکه انتقال گاز فرانسه خبر داد: ۲ روز است که عرضه گاز از روسیه به فرانسه به صفر رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مدیر شبکه انتقال گاز فرانسه (GRTgaz) امروز جمعه اعلام کرد که از دو روز پیش (۱۵ ژوئن) با قطع جریان فیزیکی گاز بین فرانسه و آلمان، گاز روسیه را با خط لوله دریافت نکرده و این جریان به طول کامل قطع شده است.

هفته نامه سیاسی لوپوئن (Le Point) گزارش داد، فرانسه برای حدود ۱۷ درصد گاز خود به روسیه متکی است که می‌تواند این میزان را از طریق خط لوله گاز یا به شکل مایع توسط حامل های ال‌ان‌جی (LNG) دریافت کند.

بر اساس این گزارش، بیشترین گاز وارداتی فرانسه از روسیه معمولاً از طریق خط لوله و از طریق همین نقطه اتصال با آلمان وارد می‌شد.

طبق گزارش شبکه انتقال گاز فرانسه، از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰ درصد واردات گاز فرانسه از روسیه کاهش یافته بود و این نقطه وارداتی از ابتدای سال ۲۰۲۲ فقط با ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کرد.

مدیر شبکه انتقال گاز فرانسه ادامه داد: ۲ روز است که عرضه گاز از روسیه به فرانسه به صفر رسیده است.

این شرکت با بیان اینکه دلیل این قطع را نمی‌داند، افزود: این اتفاق زمانی رخ داد که گازپروم تحویل گاز به آلمان را از طریق خط لوله گاز نورداستریم ۱ به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

لوپوئن یادآوری می‌کند: در همین راستا فرانسه از کشورهای دیگر از جمله اسپانیا که صادرات خود را افزایش داده است، گاز وارد می‌کند.

به گفته شبکه انتقال گاز فرانسه، مهمتر از همه، فرانسه خرید گاز طبیعی مایع (LNG) خود را افزایش داده است و بدین شکل با تانکرهای ال‌ان‌جی نیاز خود را تامین می‌کند.

به گفته لوری میلیویرتا (Lauri Myllyvirta) تحلیلگر مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) که گزارشی از فروش نفت و گاز روسیه در این هفته منتشر کرد، فرانسه به بزرگ‌ترین خریدار ال‌ان‌جی روسیه در جهان تبدیل شده است.

غول روسی گازپروم یک روز پس از کاهش ۴۰ درصدی تحویل روزانه گاز خود به آلمان، روز چهارشنبه هفته جاری، تحویل به گروه ایتالیایی انی (Eni) را نیز ۱۵ درصد کاهش داد.