اوکراین: کشتی روسیه را با موشک "هارپون" زدیم

الجزیره گزارش داد، اداره ارتباطات راهبردی نیروهای مسلح اوکراین ادعا کرد که کشتی یدک کش "اسپاساتل واسیلی بخ " را با دو موشک هارپون هدف قرار داده است. 

در صورت تایید این حمله، این اولین باری است که اوکراین یک کشتی روسیه را با این نوع موشک‌های ضد کشتی غربی هدف قرار می‌دهد. 

به گزارش ایرنا، پیش از این بن والاس، وزیر دفاع انگلیس روز چهارشنبه گفت این کشور در حال بررسی برنامه‌هایی برای ارسال موشک‌های ضدکشتی بیشتری به اوکراین است که قبلاً وعده آن را داده بود. 

همچنین وزیر دفاع اوکراین در ماه جاری اعلام کرده بود که کشورش موشک‌های ضدکشتی هارپون ساخت آمریکا را تحویل گرفته است. 

نیروهای اوکراین پیش از این مدعی شده بودند که رزمناو مسکوا متعلق به روسیه را در اواسط ماه آوریل با موشک‌های نپتون هدف قرار داده‌اند. مسکو گفته بود آتش سوزی در کشتی عامل غرق شدن کشتی شده بود. 

رزنیکوف قبلاً ترکیب هارپون و نپتون را با عنوان برادران نظامی یاد کرده بود که اوکراین را قادر می‌سازد دریای سیاه را دوباره امن و آزاد کند. 

تحویل سامانه موشکی هارپون به اوکراین پاسخی به درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور برای دریافت موشک‌های ضد کشتی به منظور کمک به ارتش در دفع حملات نیروهای روسیه در خط ساحلی جنوبی اوکراین است. 

موشک ضد کشتی هارپون که محصول شرکت آمریکایی مک‌دانل داگلاس است هر چند سیستمی قدیمی به شمار می‌رود با این حال انواع ارتقاء یافته آن هنوز در خدمت بسیاری از نیروهای دریایی کشورهای جهان قرار دارد. این موشک ۱۲۴ کیلومتر برد دارد و یک کلاهک جنگی به وزن ۲۲۱ کیلوگرم را حمل می‌کند. 

روسیه در ماه فروردین اعلام کرده بود که رزم ناو پیشرفته این کشور به نام "مسکوا" که دچار آتش سوزی شده بود، در دریای سیاه غرق شده است. 

به گفته روسیه، در حادثه غرق شدن رزم ناو مسکوا در دریای سیاه، یک خدمه این ناو کشته و ۲۷ خدمه دیگر مفقود شدند. 

مقامات اوکراین اعلام کرده بودند که موشک‌های هدایت شونده ضد کشتی مستقر در ساحل، به مسکوا که از مقر ناوگان دریای سیاه در سواستوپل کریمه مشغول عملیات بود، اصابت کرده‌اند. 

ماکسیم مارچنکو فرماندار اودسا در پیام تلگرامی گفت: تایید شده است که رزمناو موشکی مسکوا دقیقاً به همان جایی که نیروهای مرزبانی ما به جزیره مار فرستاده شده بودند، رفته بود. موشک‌های نپتون اوکراین آسیب بسیار جدی به کشتی روسی وارد کرده‌اند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.