رئیس جمهور آمریکا: با بن‌سلمان دیدار نخواهم داشت

 «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز جمعه گفته در جریان سفرش به خاورمیانه قرار نیست با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی دیدار دوجانبه داشته باشد.

جو بایدن امروز جمعه در جمع خبرنگاران گفت که او تنها قرار است به عنوان بخشی از یک جلسه گسترده‌‌تر بین‌المللی با بن‌سلمان ملاقات کند.

بایدن در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسیده بود در سفرش به عربستان سعودی چکونه به موضوع قتل جمال خاشقچی خواهد پرداخت گفت: «من قرار نیست با MBS (مخفف محمد بن سلمان) دیدار کنم. من به یک جلسه بین‌المللی می‌روم که او هم یکی از حاضران آن خواهد بود.»

اظهارات بایدن در حالی بیان شده که انتشار گزارش‌هایی درباره قصد بایدن برای دیدار با بن‌سلمان به انتقادهای تند از رئیس‌جمهور آمریکا منجر شده بود. او در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده می‌داد بن‌سلمان را بابت قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی پاسخگو خواهد کرد. 

جو بایدن بعد از ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی توسط عربستان سعودی، با گرفتن ژست‌های حقوق بشری انتقادهای تندی را علیه ریاض مطرح کرده بود و سعی داشت اینطور وانمود کند که آمریکا به عنوان پلیس حقوق بشر دنیا حاضر نیست برای پیشبرد تجارت و منافع اقتصادی، رفتارهای ناقض حقوق بشری دیگر کشورها و حتی متحدانش را نادیده بگیرد.

دولت بایدن فوریه ۲۰۲۱ در گزارشی اطلاعاتی تایید کرد که قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مخالف سعودی و ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه با تایید ولی‌عهد انجام شد.

با این وجود، واشنگتن از تحریم بن سلمان طبق «قانون پاسخگویی حقوق بشری جهانی ماگنیتسکی» ایالات متحده به دلیل دخالت مستقیم او در «نقض فاحش حقوق بشر» خودداری کرد و در نهایت هیچ پاسخگویی معناداری برای این ترور که دنیا را تکان داد، دیده نشد.

صحبت درباره آشتی‌جویی بایدن با سعودی‌ها در شرایطی مطرح شد که قیمت سوخت هنوز در آمریکا رو به افزایش است و بایدن برای مهار مشکل روی کمک عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام حساب باز کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.