آمریکا از بازگشایی کنسولگری قدس شانه خالی کرد؟

تام نایدس، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی در مصاحبه با روزنامه یسرائیل هیوم عنوان داشت: جو بایدن، رییس جمهور آمریکا که در اواسط ماه میلادی آتی به خاورمیانه سفر می‌کند، درخصوص مسائل متعددی با اسرائیل و فلسطینیان صرف نظر از اینکه دولت تل‌آویو تغییر کند یا خیر، گفتگو خواهد کرد.

وی ادامه داد: این دهمین سفر بایدن به "اسرائیل" است و او زمانی را در "اسرائیل" و کرانه باختری سپری خواهد کرد و روابط او با مردم اسرائیل و فلسطین است و با دولت‌ها نیست.

سفیر آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واشنگتن افتتاح دفتر امور فلسطین را اعلام کرده، آیا به این معنی است که از تصمیم خود برای گشودن کنسولگری شانه خالی کرده است، گفت: خیر، ما از این تصمیم کوتاه نیامده‌ایم و به اعمال فشار ادامه خواهیم داد و با دولت اسرائیل بررسی‌ها برای افتتاح کنسولگری را ادامه خواهیم داد، در همین راستا، دفتر امور فلسطین گزارش‌های خود را به واشنگتن انتقال خواهد داد و مشخص است که من نقش مهمی را در این موضوع ایفا می‌کنم و با دو طرف همکاری می‌کنم.

وی گفت: حتی اگر دولت اسرائیل تغییر کند، واشنگتن به درخواست از اسرائیل برای موافقت با بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس ادامه خواهد داد و این امر صرف نظر از این است که چه طرفی عهده‌دار دولت باشد. رابطه ما با مردم اسرائیل است و ما با دولت آن همکاری خواهیم کرد، حال چه دولت کنونی بر سر کار باشد یا هر دولتی در آینده روی کار بیاید ما همان مساله را از آن دولت خواهیم خواست.

سفیر آمریکا عنوان داشت: ما اسرائیل را مجبور نمی‌کنیم، بلکه با آن صحبت می‌کنیم. اسرائیل همپیمان و دوست ما است. شما از دوستانتان چیزی را طلب نمی‌کنید، بلکه با آنها صحبت می‌کنید، با آنها برای حل مشکلات و مسائل می‌نشینید و صحبت می‌کنید، این همان کاری است که ما در این موضوع انجام می‌دهیم.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر پایبندی دولت بایدن برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس تاکید کرد.

اسرائیل علناً با این امر مخالف است و پیشنهاد داده که مقر آن در کرانه باختری اشغالی و نه در قدس باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا سفارت کشورش را در سال ۲۰۱۸ از تل آویو به قدس انتقال داد و یک نهاد جداگانه را در این شهر که در گذشته به عنوان کنسولگری برای خدمات رسانی به فلسطینی‌ها فعالیت می‌کرد، بست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.