اثر طالبان بر بازار ارز ایران

قیمت دلار صداوسیما رونمایی شد/پیام کاهشی شدن حباب سکه

کدخبر: ۵۰۲۹۱۹
دلیل کاهش بیشتر دلار هرات به گفته معامله‌گران افت معاملات بود، افتی که تحت تاثیر محدودیت‌های اعمال شده طالبان بر بازار ارز است.
قیمت دلار صداوسیما رونمایی شد/پیام کاهشی شدن حباب سکه

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی شد، اما در بخش توافقی و سهمیه‌ای افزایشی. از سوی دیگر چند نرخی بودن به قیمت سکه سرایت کرد و محدودیت زمان و میزان معاملات برای سکه رفاه هم رقم خورد. 

قیمت دلار کاهشی شد؛ از تهران تا هرات

در بازار آزاد یکشنبه قیمت دلار در تهران با بازار‌های مرزی کاهشی بود. در بین شهر‌های مهم هرات، کاهش بیشتری از سایر بازارها داشت، دلیل کاهش بیشتر دلار هرات به گفته معامله‌گران افت معاملات بود، افتی که تحت تاثیر محدودیت‌های اعمال شده طالبان بر بازار ارز است.

ادعای هک سامانه فروش خودرو/ فهرست برندگان قرعه کشی خودرو تغییر می کند؟

هرچه نرخ در بازار غیر رسمی کاهشی بود، در بازار رسمی قیمت‌ها تمایل به نزول نداشتند.

نرخ دلار در بازار متشکل تغییر نکرد و طبق گفته صرافان نرخ توافقی و فروش سهمیه‌ای کمی بالاتر از روز قبل شد.

بازار ارز درحال کف سازی است؟

بنا به گزارش اکوایران، برخی می‌گویند بازارساز درحال استفاده از این فرصت است تا واگرایی نرخ‌ها را کم کند. اما یکسری دیگر از معامله‌گران اعتقاد دارند بازار درحال کف‌سازی است چون نیاز نرخ توافقی برای تقاضای مصرفی است و وقتی این متقاضیان حاضر به خرید با این نرخ هستند، یعنی این قیمت می‌تواند کف بازار باشد.

این گروه از معامله‌گران می‌گویند برخلاف آن چیزی که مدیر روابط عمومی بانک مرکزی توییت می‌کند، ارزهای عرضه شده به بازار، بدون مشتری نمانده و اتفاقا کسانی که می‌خرند از جنس تریدر نیستند بلکه تقاضایی هستند که به هر دلیلی نیاز به دپو دارند.

قیمت دلار  صداوسیما رونمایی شد

در بازار یک قیمت جدید نیز سوژه شده است؛ قیمتی که صدا و سیما برای دلار اعلام می‌کند. معامله‌گران در کنار آن ۶ نرخی که برای دلار وجود دارد به یک نرخ هفتم هم توجه می‌کنند: قیمت دلار صدا و سیما.

درحالیکه در بازار نرخ توافقی حوالی ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، صدا و سیما قیمت دلار را ۲۹ هزار تومان اعلام می‌کرد. این قیمت به دلار صدا و سیما معروف شد.

پیش بینی آینده قیمت دلار

در مورد آینده دلار تحلیلگران فنی به مرز ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان توجه دارند و می‌گویند قیمت دلار زیر این سطح وارد فاز نزولی می‌شود و بالای آن، از فضای نزولی دور خواهد شد.

دلار در پایان خرداد نزولی می شود؟

یک نگاه تاریخی نیز در بازار یکشنبه وجود داشت و  در بازار دست به دست می‌شد. این نگاه تاریخی اعتقاد داشت معمولا دلار تا خرداد افزایشی و بعد از خرداد وارد یک مسیر نزولی می‌شود.

بررسی‌های اکوایران نشان می‌دهد از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ یک چنین الگویی در بازار وجود نداشته است.

پیام کاهشی شدن حباب سکه

در بازار سکه، حباب به زیر دو میلیون آمد، کاهش حباب زیر سطح دو میلیون از منظر برخی معامله‌گران به منزله دور شدن یا نزدیک شدن به یک آستانه است. به این معنی که هرموقع حباب بازار به بالای دو میلیون می‌رسد یک اصلاح می‌زند و دوباره برمی‌گردد. و به گونه ای سکه با حباب دو میلیونی هماهنگ شده است.

X3ZEb33tMiCv

ساعت کاری در بازار سکه محدود شد

اتفاق دیگر  در بازار سکه محدودیت‌های اعمال شده برای سکه رفاه بود. برعکس بازار ارز متشکل که در زمان نوسان، ساعت کاری آن افزایش پیدا می‌کند در بازار سکه ساعت کاری محدودتر شد.

سقف معاملاتی سکه نیز به ده سکه محدود شد سیاست گذار تصور می کند قیمت سکه رفاه به سکه بازار سیگنال می‌دهد. بعد این اقدامات معامله‌گران به کنایه می‌گفتند امیدواریم بازار مسکن، خودرو و خورد و خوراک را همینطوری مدیریت کنند.

نکته بازار یکشنبه خبر لحظه آخری از هرات بود که ظاهرا معاملات فردایی راه افتاده، ولی نرخی از فردایی در بازار اعلام نشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید