حذف قرعه‌کشی خودرو تا پایان ۱۴۰۱

سید رضا فاطمی امین در حاشیه مراسم رونمایی از نخستین خودرو کراس اوور ملی «ری را» در جمع خبرنگاران گفت: اوایل اسفندماه سال گذشته، رئیس‌جمهوری ضمن بازدید از صنعت خودروسازی ایران، فرامینی شامل هشت محور صادر کرد که پیگیری برای اجرای آن‌ها از همان روز در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: اکنون خوشبختانه تمامی دستورات ایشان در حال اجرا است و برخی از آن‌ها مانند افزایش گارانتی از ۲ به ۳ سال در همان زمان ابلاغ قابل‌اجرا بود و برخی دیگر نیز در طول زمان قابل‌اجرا خواهد بود.

وزیر صمت ادامه داد: دیگر موضوعی که ایجاد ابهام نیز کرده بود این بود که چرا در صنعت خودروسازی این‌همه خودرو کف وجود دارد به‌طوری‌که در آبان و دی‌ماه سال گذشته ۱۷۰ هزار خودرو در کف کارخانه بود، اما امروز با پیگیری‌های انجام‌شده این رقم در پایان خردادماه امسال به ۴۲ هزار خودرو رسیده که حد معمول خودروهای تولیدی در بازه زمانی دو هفته‌ای بوده که اکنون خوشبختانه از آن مقدار نیز کمتر شده است.

فاطمی امین عنوان کرد: در یک ماه گذشته دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران یعنی ایران‌خودرو و سایپا به‌طور تقریبی به عبور مستقیم صد درصد رسیدند، یعنی حدود ۹۵ درصد تا ۱۰۰ درصد خودروها کامل از خط تولید بیرون می‌آیند که خیلی مناسب است.

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی که امسال طراحی‌شده است یکی از دستورهای رئیس‌جمهوری این بود که تولید خودرو امسال ۵۰ درصد بیشتر از سال قبل باشد که متناسب با این مقدار برنامه‌ریزی صورت گرفته و در بهار امسال به ۹۸ درصد از این برنامه رسیده‌ایم.

وزیر صمت درباره معوقات و خودروهای تولید ناقص نیز توضیح داد: مسئله تولید را در صنعت خودرو می‌توان حل‌شده فرض کرد؛ این صنعت مسائل متعددی دارد که یک‌باره قابل‌حل نیست و باید گام‌به‌گام و مرحله‌به‌مرحله جلو رفت؛ برای مثال موضوع تولید و تداوم در آن با تلاش شرکت‌های خودروسازی و قطعه سازان، حل‌شده است.

فاطمی امین تصریح کرد: از دیگر نکات دستورات رئیس‌جمهوری جایگزینی محصولات قدیمی بود، پلتفرم‌ها و بن سازه‌های قدیمی زیادی مانند سمند و پژو ۴۰۵ هنوز در حال استفاده است و برای حرکت سمت کیفیت یکی از مهم‌ترین کارها این است که از بن سازه‌ها و پلتفرم‌های جدید استفاده کنیم.

وی افزود: امروز خودروی «ری را» رونمایی می‌شود که همان بن سازه تارا است و نشان‌دهنده ظرفیت‌های صنعت خودرو ایران است و امیدواریم همان‌گونه که مسئله تولید و خودروهای ناقص حل شد و شاهد ثبات در صنعت خودرو هستیم با محصولات جدید و رونمایی از آن‌ها و چند محصول دیگر تا آخر امسال در مورد کیفیت نیز خبرهای خوبی برای مردم داشته باشیم.

وزیر صمت تأکید کرد: کارهای زیادی برای افزایش کیفیت در صنعت خودروسازی آغازشده است که هنوز ملموس نیست، اما تا آخر سال قابل مشاهده خواهد بود.

فاطمی امین درباره زمان عرضه این خودرو در بازار گفت: در مراحل طراحی خودرو ابتدا یک مدل کامپیوتری ساخته و سپس از همان یک مدل کلی ساخته و آزمایش می‌شود و بعد یک مدل ارگونومیک و آخرین مرحله یک خودرو قابل حرکت، کامل و قابل‌استفاده ساخته می‌شود و از این مرحله به بعد قالب‌های بدن ساخته و آماده‌شده و با قطعه سازان برای سفارش قطعه‌ها قرارداد بسته می‌شود؛ امسال پس از شهریورماه آزمون‌های جاده‌ای خودرو آغازشده و تا پایان سال آزمایشات کامل می‌شود و از اول سال آینده شاهد تولید این خودرو خواهیم بود.

وی تأکید کرد: قرار ما حذف قرعه‌کشی است و از موعد آن عبور نکرده‌ایم؛ بحث‌هایی مطرح می‌شود که قرار بود در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی را به‌تدریج حذف کنیم، نخستین گام در این باره این است که تولید بالا برود، اما وقتی بین عرضه و تقاضا شکاف وجود داشته باشد، این فاصله باعث بیشتر شدن متقاضیان از عرضه‌کنندگان شده و این شکاف موجب قرعه‌کشی می‌شود.

وزیر صمت گفت: تولید خودرو به خوبی پیش می‌رود و امسال حداقل یک و نیم برابر سال گذشته خواهد بود و این هدف وزارت صمت است و بر اساس آن جلو می‌رویم؛ پس از سویی تولید افزایش یافته و خودرو وارد بازار می‌شود و از سوی دیگر واردات نیز انجام خواهد شد و با مجموع این دو جریان تا پایان سال دیگر قرعه کشی نخواهیم داشت.

فاطمی امین در مورد قیمت‌ها نیز عنوان کرد: چهار تعبیر از قیمت داریم؛ یک قیمت بازار که اکنون با آن رو به رو هستیم و بالاتر از قیمت کارخانه است، زیرا بازار خودرو یک بازار سوداگری شده و عرضه و تقاضا با هم متوازن نیست، بنابراین قیمت خودرو در بازار تا بیش از ۷۰- ۸۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه است.

وی ادامه داد: دیگری قیمتی است که کارخانه خودرو را تولید و عرضه می‌کند و دیگری یک قیمت تمام شده است، امسال برنامه‌ریزی کردیم که شرکت‌های خودروسازی قیمت تمام شده را کاهش دهند که این می‌تواند به کاهش زیان و بهبود فرآیند تولید منجر شود.

وزیر صمت بیان کرد: قیمت چهارم قدرت خرید مردم است، یعنی ممکن است یک خودرویی دارای قیمت واقعی و سود معقول باشد، اما در یک بازه قیمتی برای بخشی از مردم قابل خرید نباشد و این به نفع مردم نیست، در سالهای پیش این نقص با پراید قابل جبران بود که امروز با تیبا انجام می‌شود، اما این خودروها کیفی نیستند پس یک مسئله بسیار جدی پیش روی ما این است که به سمت تولید خودروهای اقتصادی با کیفیت مناسب و سازگار با قدرت خرید مردم برویم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.