اظهارات مهم کمالوندی درباره راه‌اندازی آی‌ آر ۴/ غربی‌ها شیطنت کردند

بهروز کمالوندی در رابطه با خبر منتشر شده درباره برداشت اورانیوم ۲۰ درصد اظهار کرد: در راستای قانون مجلس، سازمان تکالیفی دارد و برای رسیدن ظرفیت ۱۹۰ هزار سو در بازه های زمانی باید تعدادی ماشین به راه می انداختیم. راه اندازی تعداد زیادی ماشین در همین راستاست و بنابراین در تکلیف کوتاه مدت باید این تعداد ماشین را راه اندازی می کردیم.

به گفته کمالوندی این مسئله جدید نیست و در زمینه ماشین های آی‌آر ۶ نیز از مدت ها قبل به آژانس اطلاع رسانی کرده بودیم.

وی در مصاحبه با برنامه "رویداد" رادیو گفت‌وگو همچنین تاکید کرد: اطلاعات اولیه کلی ارائه می شود و سپس در پرسش نامه تکمیلی، آژانس می تواند در میان اعضا اطلاع رسانیِ محدود نماید و برای اطلاع رسانی رسانه ای منتشر نمی شود. البته بر اساس تجربه های قبل، این اطلاعات به سرعت در سطح بین الملل انتشار می یابد؛ البته نه بدین شکل که بگویند سه آبشار آی‌آر۶ راه اندازی شد؛ بلکه این رسانه ها هر یک از آبشارها را به صورت جداگانه اطلاع رسانی کرده و برای هر یک گزارشی از سوی آژانس و رسانه های غربی منتشر می شود.

کمالوندی همچنین تاکید کرد: غربی‌ها با سوء استفاده، یک مقوله را در چندین مرحله اطلاع رسانی می کنند که شامل مراحل نصب و راه‌اندازی و برداشت می شود ولی در اصل، همه این فرایندها باید در یک خبر جای گیرد که غرب با شیطنت رسانه ای روندی سوء استفاده گرایانه را پی گرفته است.

وی یادآور شد: ماشین پیشرفته آی‌آر۶ در فردو راه اندازی شده است و اورانیوم ۵ درصد به آن تزریق شده و محصول ۲۰درصد برداشت می شود. بر اساس برجام هر یک از ماشین ها می توانند در دوره زمانی خاص وارد مدار شوند ولی با توجه به عدم تکلیف محوریِ طرف مقابل –بر اساس پاراگراف های ۲۶ و ۳۶ توافق- ایران این حق را دارد که به صورت جزئی یا کلی تعهدات خود را برای مدتی تعلیق نماید و ایران بر همین اساس چنین کاری را انجام داده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: هرگاه طرف مقابل به تعهدات باز گشته و همه را اجرایی کنند، ایران نیز بلافاصله همه تعهدات خود را دقیقا انجام خواهد داد.

کمالوندی در زمینه روند همکاری های ایران با آژانس گفت: یک مرحله پادمانی، دیگری پروتکلی و نظارت دیگر نیز بر اساس برجام است. مثل نظارت بر معدن که مرحله قبل از رسیدن به کیک زرد است.

وی با بیان این مطلب، تعلیق نظارت های فراپادمانی نظیر استفاده از دوربین ها را متذکر شد و گفت: از این سه مرحله نظارت، دو رقم را انجام نمی دهیم که شامل نظارت های برجامی یا پروتکلی است و تنها نظارت آژانس بر مواد اجرایی می گردد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.