دستور جدید پوتین برای تسهیل تابعیت روسیه برای شهروندان اوکراین

رئیس جمهو ر روسیه با صدور فرمان جدیدی اخذ تابعیت روسیه برای همه ساکنان اوکراین را ساده‌تر کرد.

بر اساس فرمان جدید رئیس‌جمهور روسیه در روز دوشنبه، اخذ تابعیت روسیه برای تمام ساکنان اوکراین ساده‌تر شد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  در فرمانی جدید خود تصریح کرده  شهروندان اوکراین، جمهوری خلق دونتسک یا جمهوری خلق لوهانسک و افراد بدون تابعیت که به طور دائم در این دو منطقه  یا اوکراین زندگی می‌کنند می‌توانند از طریق روش ساده شده برای پذیرش تابعیت فدراسیون روسیه درخواست کنند.

نسخه قبلی این فرمان فقط ساکنان مناطق  «دونباس»، «خرسون» و« زاپروژیا» در اوکراین را پوشش می‌داد. در این فرمان آمده است که خدمت در نیروهای مسلح یا اجرای قانون جمهوری‌های دونباس مانعی برای اخذ تابعیت روسیه نخواهد بود.

در این سند آمده است: «خدمات نظامی، خدمت در دستگاه امنیت یا سازمان‌های مجری قانون دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک را نمی‌توان دلیلی برای انکار تابعیت روسیه در نظر گرفت.»

طبق قوانین روسیه، رویه ساده این امکان را فراهم می کند که بدون انجام تعدادی از پیش شرط‌ها، مانند زندگی در روسیه به مدت پنج سال، داشتن منبع درآمد و گذراندن آزمون زبان روسی، برای شهروندی روسیه اقدام شود.

این رویه ساده شده برای ساکنان دونستک و لوهانسک با فرمان پوتین در سال ۲۰۱۹ معرفی شد که در آن زمان، این جمهوری‌ها هنوز بخشی از اوکراین محسوب می‌شدند.

روسیه از  پنجم اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

نبرد روسیه با اوکراین در حالی شروع شد که روسیه بارها نسبت به توسعه ناتو در مرزهای غربی خود هشدار داده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.